Spoedheli met arts mag niet altijd vliegen

De traumahelikopters van het Medisch Centrum Groningen en VU Medisch Centrum Amsterdam mogen niet ’s nachts uitvliegen vanaf het dak van het ziekenhuis. Ook mag het dek niet fungeren als een ‘parkeerplek’ waar de helikopter 24 uur per dag klaarstaat. Alleen in „uitzonderlijke gevallen” mag het dek worden gebruikt, bijvoorbeeld bij rampen en ernstige ongelukken.

Dat is het gevolg van een beslissing van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, 27 december. Die reageerde daarmee op een bezwaar van de ANWB, de eigenaar van de helikopters, en de ziekenhuizen. Staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu, CDA), die verantwoordelijk is voor de Inspectie, stelt dat nachtelijk vliegen te gevaarlijk is. Wel heeft hij aangegeven te willen onderzoeken hoe „de uiterste rek” te kunnen opzoeken van de regelgeving.

Het besluit van staatssecretaris Atsma is een tegenslag voor de spoedeisende hulp in de nacht, zeggen de ANWB en de betrokken medische centra. „Patiënten wordt zorg onthouden”, zegt Jos Aartsen, lid van de raad van bestuur van het MC Groningen. „Ik vind het voor de patiëntenzorg heel slecht. Ons team is simpelweg minder snel ter plaatse.” Naar verwachting zou er vanuit Groningen tweehonderd maal ’s nachts worden gevlogen.

De traumahelikopter zou in Amsterdam al moeten vliegen, terwijl die in Groningen op 1 april van start zou gaan. De contracten met de ADAC, de Duitse pendant van de ANWB, waren al getekend, zegt Aartsen: „Dit gaat miljoenen euro’s kosten.”

De ANWB is „geïrriteerd en verbaasd” door de late reactie van het ministerie. Alles was in gereedheid gebracht, zegt Guido van Woerkom, ANWB-directeur. Het vliegen met traumahelikopters is ruim vijftien jaar geleden begonnen. Als eerste bij de VU, later als proef in Nijmegen. „Het bleek een aanvulling te zijn.” Vanuit Groningen, Amsterdam, Nijmegen en Rotterdam wordt traumahulp geleverd met een helikopter. Het besluit van het ministerie raakt vluchten overdag niet.

Groningen verleent traumahulp aan de noordelijke provincies, inclusief de Waddeneilanden, en een stukje Overijssel. Momenteel verplaatst het traumateam zich per auto. „Dan ben je altijd langzamer.” Aartsen zegt dat een nieuwe locatie zal worden gezocht waar de traumaheli kan landen. Hij verwacht dat dat een vertraging betekent van 1,5 à 2 jaar.