Film

Fitzcarraldo

Regie: Werner Herzog.Met: Klaus Kinski, Claudia Cardinale

dvd film

Onlangs stuurde filmbedrijf Afilm een persbericht rond dat er inmiddels vijf miljoen exemplaren van zijn verkocht: dvd’s in de Quality Film Collection, die in veel winkels een groot deel van de schapruimte in beslag neemt. De hoezen – zwart en sober – zijn lelijk, maar de filmselectie is vaak uitstekend. Het label bevat een flink deel van het beste uit het recente bioscoopaanbod, en een groot aantal onmisbare klassiekers; een aanwinst, die reeks.

Een onmisbare klassieker is Fitzcarraldo (1982) misschien niet. De tand des tijds is niet in elk opzicht vriendelijk geweest voor wat waarschijnlijk nog altijd de bekendste film van Werner Herzog is; minstens zo beroemd door de barre omstandigheden waaronder Fitzcarraldo werd gemaakt, vastgelegd in de documentaire Burden of Dreams, als door de film zelf. De film heeft een hoog tussen-de- schuifdeurengehalte, het meeste acteerwerk is abominabel en dramaturgisch klopt er vaak helemaal niets van. De film komt pas echt op stoom als de scènes beginnen waarin Kinski, als de dolle rubberhandelaar in het Amazonegebied die zijn winst wil gebruiken om een operatheater uit de grond te stampen, begint met de uitvoering van zijn briljante plan: zijn stoomboot over een berg slepen, om zo een onontgonnen stuk jungle in gebruik te kunnen nemen.

‘De veroveraar van het nutteloze’ is hij, zo heet het in de film; een formulering die Herzog jaren later nog eens zou gebruiken voor de titel van zijn autobiografie. Dat is het verschil tussen de regisseur en de bezeten mannen die hij keer op keer portretteert in hun gevecht met de natuur: hij ziet de ironie van al die ijdele inspanningen. Dat is de ware bezetene, zoals Klaus Kinski, veel zachter dan zijn woeste reputatie doet vermoeden, in Fitzcarraldo niet gegeven.

peter de bruijn

Forget the Film, Watch the Titles!

dvd documentaire

Ooit waren filmtitels een naamlijst van betrokkenen die in volgorde van importantie over het witte doek rolden, met de sterren uiteraard in koeienletters.Toen de attentiespanne korter werd, volstond dat niet langer. Inmiddels betreft het op zichzelf staande, soms half-abstracte minifilms om kijkers in de juiste stemming te brengen – zwoel, geagiteerd, melig – met namen op de meest onverwachte plekken en kunstige typografie. Of wordt de titelrol benut om de personages alvast te introduceren.

Hoe dit ambacht zich in de loop der jaren ontwikkelde, daar zou ik best eens een paar dicht beschreven dvd’s met fraaie inlegboekjes over willen zien. Wat zijn de grote filmtitelaars, wat was de invloed van James Bond, wat zijn momenteel de trends?

Wat het Amsterdamse Submarine Channel met Forget the Film, Watch the Titles! brengt, kan hooguit een bescheiden aanzetje heten. Op deze dubbele dvd zijn ruim veertig filmtitels achter elkaar gezet en praten de makers over hun vak. Een momentopname die diversiteit toont, maar geen inzicht of overzicht biedt. Filmtitels, intro’s van computergames en leaders van festivals volgen elkaar zonder enige innerlijke noodzaak op. Een grabbelton van willekeur met niet altijd even sterke clips en een vreselijk onhandig navigatiesysteem. Maar het idee boeit: kan iemand dit niet eens wat grondiger aanpakken?

Coen van Zwol

Ook uitgekomen

Copie conforme

Regie: Abbas Kiarostami. Met: Juliette Binoche, WilliamShimell.

Film van zeer gerespecteerd Iraanse filmmaker over een huwelijk in crisis speelt ingenieus spel met schijn en wezen; een van de opmerkelijkste bioscoopfilms van het afgelopen jaar.

En passant gunt Kiarostami ons een blik op een toeristisch Toscane.

Piranha 3D

Regie: Alexandre Aja. Met: Elisabeth Shue, Jerry O'Connell and Richard Dreyfuss.

Zon, zee, strand, blote meisjes en vleesetende visjes. Feest van de slechte smaak, maar blijft er iets van over zonder 3 D-televisie?

Mundane History.

Regie: Anocha Suwichakornpong.

Een van de origineelste en prikkelendste films van het Rotterdams Filmfestival van vorig jaar is door het festival zelf op dvd uitgebracht.

Kosmische bespiegeling gaat van meester-slaaf verhouding naar keizersnede en eindigt in het heelal.