Duitsers blijven aarzelen met grote aankopen

Het economisch herstel van Duitsland, de belangrijkste handelspartner van Nederland, verloopt grillig. Hoewel de internationale handel herstelde, daalden de consumentenbestedingen in de grootste economie van de eurozone. Dat blijkt vandaag uit voorlopige cijfers van het Duitse bureau voor de statistiek over de maand november.

De voor Duitsland zeer belangrijke exportsector presteerde goed. Duitsland voerde in november goederen en diensten uit met een totale waarde van 88 miljard euro, een stijging van 0,5 procent ten opzichte van oktober. Ook de invoer van goederen nam toe in november, met ruim 4 procent in vergelijking met de voorgaande maand. Doordat de invoer sterker groeide dan de uitvoer daalde het overschot op de Duitse handelsbalans naar een nog steeds gezonde 11,8 miljard euro.

De bestedingen van Duitse consumenten stellen echter teleur. De verkopen van Duitse winkels daalden in november 2,4 procent in vergelijking met oktober.

De terughoudendheid van Duitse consumenten is opmerkelijk, aangezien de lonen zijn gestegen en er sinds de hereniging nog nooit zoveel Duitsers een baan hadden, zei econoom Carsten Brzeski van ING vandaag in een reactie op de Duitse cijfers. „De export blijft een betrouwbare groeimotor, maar de consumptie door huishoudens blijft nog achter.”

Maar er is geen reden voor paniek, zegt econoom Brzeski. In december zijn er veel nieuwe auto’s geregistreerd, wat er op duidt dat Duitsers weer bereid zijn grote uitgaven te doen. Ook denkt Brzeski dat de kerstinkopen in december kunnen compenseren voor de teleurstellende cijfers van november. Hij verwacht dat de export in 2011 een belangrijke groeifactor blijft voor de Duitse economie. Uit recente cijfers blijkt dat de vraag naar Duitse producten vanuit China hoog zal blijven.