Decolleté van Penélope

Volver (Pedro Almodóvar, 2006) Ned. 2, 22.55-00.45 uur

Als Penélope Cruz in Volver staat af te wassen, filmt regisseur Pedro Almodóvar haar van boven, waardoor we goed zicht hebben op haar licht deinende decolleté. Het shot heeft geen functie binnen het verhaal en het is vanuit filmisch oogpunt onlogisch om haar zo in beeld te brengen. Almodóvar wil louter de boezem pontificaal in beeld brengen.

En waarom ook niet. Later in de film vraagt de moeder (Carmen Maura) zelfs expliciet: had jij altijd al zulke grote borsten? En meteen daarna wordt een opmerking gemaakt over hun echtheid. De hele film draagt Cruz kleding die niets aan de verbeelding overlaat, rode vestjes, korte rokjes en dik aangebrachte eyeliner. Het maakt van haar een aardse verschijning, en dat heeft betekenis in een film die gaat over geestverschijningen. Materie versus geest.

In Volver schittert Cruz als Raimunda, die ondanks haar heftige verleden en moeizame bestaan toch de moed niet opgeeft. Ze werkt hard, zorgt goed voor haar dochter en heeft een liefdevolle band met haar zus.

Cruz speelt een variatie op de rollen die Sophia Loren speelde in de jaren zestig – ook een mediterrane vrouw met een imposante inkijk. En dan vooral Loren als temperamentvolle volkse vrouw die niet met zich laat sollen, in Italiaanse komedies als in Ieri, oggi, domani (1963) en Matrimonio all’italiana (1964).

Cruz is de blikvanger van Volver, maar het zou een misverstand zijn de film te zien als een stervehikel voor Cruz. Volver is een echte ensemblefilm. Dat niet alleen Cruz maar de gehele vrouwelijke cast werd gelauwerd als beste vrouwelijke acteur op het filmfestival van Cannes is dan ook terecht.

André Waardenburg