‘Slecht management’ leidde tot ramp BP

Boten blussen de vlammen op het booreiland Deepwater Horizon na de explosie. Het platform zonk een week na het ongeluk. Foto AFP

De beslissingen van de bedrijven die betrokken zijn bij de olieramp in de Golf van Mexico hadden vooral tot doel om kosten en tijd te besparen. Dit mismanagement heeft bijgedragen aan de ramp.

Dat concludeert een commissie van de Amerikaanse regering in een vandaag verschenen rapport. Minder risicovolle alternatieven werden door de bedrijven genegeerd en er werd niet genoeg gedaan om het boorgat te stabiliseren.

‘Fouten systematisch’
In het 48 pagina’s tellende rapport staat beschreven dat de fouten “systematisch” waren en het aannemelijk is dat ze opnieuw worden gemaakt als er geen overheidshervorming plaatsvindt.

Drie betrokken bedrijven
De betrokken ondernemingen waren het Britse olieconcern BP, het Zwitserse Transocean en het Amerikaanse Halliburton.  BP leasede het olieplatform van Transocean en Halliburton was verantwoordelijk voor het dichten van het boorgat.

Eerder rapport
De conclusies wijken af van een eerder rapport in november, toen er geen bewijzen werden gevonden voor slecht management.

Ramp in Golf
Op 20 april vorig jaar explodeerde een boorplatform in de Golf van Mexico voor de kust van Louisiana. Daarbij kwamen elf mensen om het leven en stroomden honderden miljoenen liters olie in zee. Het werd de grootste milieuramp in de geschiedenis van de VS.