Gelegenheidsgroep brengt repertoire

De Amsterdammer die naar de Stadsschouwburg gaat, ziet niet per se Toneelgroep Amsterdam. Er kan daar van alles zijn. Wie in Hamburg woont en naar het Schauspielhaus Hamburg gaat, ziet tien tegen één een voorstelling door Schauspiel Hamburg.

Nederlandse theatergroepen uit de grote steden hebben vaak het verlangen geuit „stadsgezelschap” te worden. En dan een stadsgezelschap naar Duits model. De implicaties zijn groot: het huisgezelschap bepaalt het aanbod. En uitvoeringen verdwijnen niet van het repertoire maar kunnen telkens hernomen worden.

Toch kan het ook anders in een constructie die niet de nauwe band tussen schouwburg en gezelschap vereist. On der de naam De Vere Nederlands-Belgische Repertoirevereniging gaan de groepen ’t Barre Land, Maatschappij Discordia en De Roovers schuil. Ze hebben geen vast theater, maar ze spelen wel. In het Amsterdamse Frascati, in het Utrechtse theater Kikker. De gezelschappen kijken wanneer welke spelers beschikbaar zijn. Dit jaar is de spelersgroep begonnen met de reprise van liefst drieëndertig stukken die zij de de afgelopen decennia uitbrachten. Daar zitten hoogtepunten bij als Kras van Judith Herzberg, Heldenplatz van Thomas Bernhard en Kersentuin van Tsjechov.

Na afloop van de herneming van Kersentuin uit 1997 zei Jan Joris Lamers: „We spelen geen exacte kopie van destijds, er zijn nieuwe acteurs bijgekomen. We brengen de herinnering aan die voorstelling van vroeger.” Dankzij dit initiatief kan een nieuwe generatie theaterbezoekers in 2011 een voorstelling zien van vele jaren geleden. En daar gaat het om bij het behoud van toneelrepertoire.

Kester Freriks

Kersentuin van Tsjechov door De Vere. Theater Frascati, Amsterdam. 7,8,9/1. Inl: frascati.nl