Kort nieuws media

Popstars zingen voortaan live

Amsterdam, 5 jan. De vier finalisten uit Popstars zullen vanaf zaterdag niet meer playbacken. Ze moeten in de tv-talentenjacht alles live zingen, ook het openingsnummer. Dat heeft een woordvoerder van SBS 6 laten weten. De omroep reageert hiermee op de onthulling van RTL Boulevard dat het openingsnummer van de shows werd geplaybackt. De uitzending van afgelopen zaterdag haalde 776.000 kijkers, evenveel als een week eerder, toen het nog op maandag was. Popstars ondervindt concurrentie van The Voice of Holland van RTL4. (NRC)

Expats betalen voor Uitzending gemist

Hilversum, 5 jan. De website Uitzending Gemist gaat voor Nederlanders in het buitenland mogelijk geld kosten. Voor de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) is het lastig om voor elk programma alle online rechten in te kopen. De NPO onderzoekt of betaling een mogelijkheid is om programma’s die nu niet buiten Nederland te zien zijn, toch te kunnen aanbieden voor expats en emigranten. Uitzending Gemist is populair bij deze groepen. Per maand worden 14 miljoen video’s bekeken waarvan 6 procent vanuit het buitenland. (Villamedia)

Oplages roddelblad en tv-gids dalen

Amsterdam, 5 jan. De roddelbladen en de tv-gidsen hebben last met dalende oplages. Dat blijkt uit de cijfers die het HOI, instituut voor media-auditing, gisteren publiceerde. Het grootste roddelblad Privé zakte van 223.000 naar 204.000 lezers. Ook Weekend, Story en Party zagen tienduizenden lezers vertrekken. Bij de tv-gidsen stegen alleen de VPRO Gids (222.000), en TV Film (122.000). De grootste, Veronica Magazine, zakte van 889.000 naar 838.000. Ook de VARA Gids en de NCRV Gids daalden flink. (NRC)

Grote investering Samsung

Seoul, 5 jan. Samsung kondigde vandaag aan dit jaar groots te gaan investeren, 43,1 miljard Koreaanse won (26,2 miljard euro), om zijn dominantie op de markt te bestendigen. De Koreaanse elektronicafabriek, marktleider in LCD-schermen en geheugenchips, en tweede achter Nokia in mobiele telefoons, wil onder meer investeren in onderzoek. Directeur Lee Kun-hee: „Alle producten die nu onze vlaggeschepen zijn, zullen binnen tien jaar zijn verdwenen. We moeten nieuwe producten omarmen voor dat gebeurt.”(AP)