Dit wordt de beursgang van het jaar

De financiële wereld verwacht op korte termijn een beursgang van Facebook.

En dus moet de waarde van het internetbedrijf zo veel mogelijk opgekrikt worden.

Wie zondagavond een mailtje van Goldman Sachs uit Londen of New York kreeg, heeft misschien zijn eerste beleggingsklapper van 2011 te pakken. Een select gezelschap mocht al ‘voorintekenen’ op aandelen van Facebook.

Want de Amerikaanse zakenbank heeft zich gestort op de populairste socialenetwerksite ter wereld, met bijna 600 miljoen gebruikers. Goldman Sachs steekt 450 miljoen dollar in het nog maar zes jaar oude bedrijf, zo werd gisteren via The New York Times bekend. Goldman Sachs zelf doet geen mededelingen.

De investering betekent twee dingen. Ten eerste: de totale waarde van Facebook wordt nu, volgens dezelfde krant, door de grootste en voornaamste zakenbank ter wereld getaxeerd op 50 miljard dollar. Dat is ruim 37 miljard euro, zo’n beetje evenveel als de beurswaarde van Heineken, AkzoNobel en DSM samen, of die van Ahold en TNT. Google is overigens 142 miljard euro waard, Amazon 60 miljard.

En ten tweede: het feit dat Goldman Sachs bij de kapitaalinjectie betrokken is, is de aankondiging van een nieuwe beleggingshype. Facebook-oprichter Mark Zuckerberg zei afgelopen november nog weinig te voelen voor een beursgang. Maar de financiële wereld gaat er al vanuit dat Facebook op korte termijn naar de beurs gaat – begeleid door Goldman Sachs – waardoor particuliere beleggers wereldwijd aandelen in het internetbedrijf kunnen aanschaffen.

„Als Facebook naar de beurs gaat, is dit de beursgang van het jaar”, zegt Daan Witteveen van adviesbureau Deloitte. Hij was betrokken bij de recente aankoop door De Telegraaf van de Nederlandse netwerksite Hyves. Vanaf nu worden potentiële beleggers warm gemaakt. „Er zal bij Goldman en andere adviseurs zeker een masterplan klaarliggen om een hype rond Facebook te creëren. Ook zullen zij zich warm lopen om bij een mogelijke beursgang een rol te mogen vervullen.”

Voor het zover is, maakt het geld van Goldman Sachs eerst nog een ander rondje. De mail die Goldmans private wealth-afdeling zondag verstuurde, ging naar de kapitaalkrachtige clientèle van de bank, de rijksten der aarde met vrij belegbare vermogens van miljarden. Zij krijgen de kans, zo lekte eveneens via The New York Times uit, om voor minimaal 2 miljoen dollar per persoon als het ware in te tekenen op de verwachte beursgang van Facebook. Volgens het bericht zal Goldman voor in totaal 1,5 miljard dollar in Facebook willen steken, op te halen bij deze happy few.

Daar zullen ook wat Nederlanders toe behoren, hooguit een twintigtal. Heel veel meer miljardairs telt Nederland niet. Denk aan rijke families als de Brenninkmeijers en succesvolle ondernemers als John de Mol.

Om hun iets moois in het vooruitzicht te kunnen stellen is het zaak de komende weken de papieren waarde van Facebook op te krikken, zodat Goldman Sachs straks meer aan ‘gewone’ beleggers kan vragen dan zij zelf nu in het bedrijf steekt.

Zulke prefunding is niet ongebruikelijk bij grote beursgangen. Zo ging het indertijd ook met World Online, de internetaanbieder van Nina Brink. Vóór de beursgang van zoekmachine Google in 2004, die op lange termijn wél succesvol bleek, was de Amerikaanse investeringsmaatschappij Kleiner Perkins Caufield & Byers al aandeelhouder.

Facebook heeft sinds zijn oprichting in 2004 al meerdere kapitaalinjecties achter de rug, waarbij de ondernemingswaarde telkens flink werd opgekrikt. In mei 2009 lag de waardering nog op 10 miljard dollar. De waarde is inmiddels dus vijf keer over de kop gegaan en gestegen tot 50 miljard dollar.

Is die snelle waardestijging terecht? Ja, zegt Tim Poulus, van onderzoeksbureau Telecompaper. Elf jaar geleden was hij een van de analisten die World Online aanprezen. „In tegenstelling tot World Online”, zegt Poulus nu, „boekt Facebook echte omzet met zijn ruim 500 miljoen gebruikers en mag je aannemen dat er ook een behoorlijke winstmarge op zit. Bij Worldonline waren het alleen maar plannen en prognoses.”

Volgens Witteveen van Deloitte zijn die honderden miljoenen gebruikers „echt wat waard”. „Facebook heeft internet veranderd van een open systeem in een relatief gesloten omgeving, waar bezoekers lang blijven hangen. Dat maakt al die bezoekers voor adverteerders heel interessant.”

Ook Remco Janssen, onafhankelijk adviseur op het gebied van social media, is enthousiast over de „ongekende verdienmogelijkheden” van Facebook. Neem bijvoorbeeld de like-functie (‘ik vind dit leuk’). De meeste leden van Facebook gebruiken de functie nu om te reageren op elkaars berichten. Maar het liken kan ook worden ingezet als marketinginstrument, zegt Janssen.

Afgelopen jaar met Halloween adverteerde het Amerikaanse Wal-Mart met koffiemokken, waarop klanten hun foto konden laten printen. Als de mok 1.500 ‘likes’ zou krijgen, kregen alle Facebook-klanten korting. „Dat was geen enkel probleem,” zegt Janssen, „Wal-Mart heeft 2,5 miljoen fans.” Volgens Janssen staan bedrijven in de rij om Facebook te gaan gebruiken. Kleine ondernemingen kunnen een onlinewinkel bouwen achter hun Facebook-pagina. Ondertussen breidt Facebook de mogelijkheden steeds verder uit. Er is al een Facebook-browser. Er komt Facebook-mail. Facebook, zegt Janssen, „wil het net zelf worden”.