Oplage dagbladen gedaald, wel meer abonnees

De landelijke betaalde kranten hebben hun gezamenlijke oplage in het derde kwartaal van vorig jaar licht zien dalen ten opzichte van dezelfde periode in 2009. De totaal verspreide oplage nam 1,4 procent af. De regionale kranten zagen hun gezamenlijke oplage dalen met 2,9 procent.

Onder meer nrc.next, de Volkskrant en Trouw wonnen in het derde kwartaal wel meer betaalde abonnees. Minder proefabonnementen en andere kortlopende acties verklaren de tegenstelling tussen lagere oplages en meer abonnees.

Dat blijkt uit de oplagecijfers die het HOI, instituut voor media-auditing, vanochtend heeft gepubliceerd. Het HOI vergelijkt kwartaalcijfers met dezelfde periode een jaar eerder om seizoensinvloeden te voorkomen.

De Telegraaf blijft de grootste krant van Nederland met een totaal verspreide oplage van 672.000 exemplaren. Dat is 3,5 procent minder dan een jaar eerder. De oplage van het AD steeg met 1,25 procent naar 449.000. De gratis kranten Metro en Spits boekten een lichte oplagedaling met 2 procent (453.000) en 9,8 procent (310.000). De Volkskrant steeg met 3,4 procent naar 260.000.

NRC Handelsblad zag de totaal verspreide oplage van de avondkrant dalen met 2,8 procent naar 195.000; nrc.next daalde met 4,9 procent naar 80.000. De ochtendkrant zag het aantal betalende abonnees wel fors stijgen met bijna een kwart naar 65.000. Ook het webabonnement van NRC Handelsblad kende een grote stijging van het aantal abonnees. Het aantal abonnementen op het webabonnement van de krant nam met 43 procent toe tot 15.000. Bij elkaar opgeteld steeg het aantal betalende lezers met 3,2 procent. „Ik ben verheugd dat mensen in toenemende mate willen betalen voor NRC-journalistiek, op papier en digitaal”, aldus hoofdredacteur Peter Vandermeersch van NRC Handelsblad. De derdekwartaalcijfers zijn overigens nog zonder de resultaten van de iPad-actie van NRC Media van eind vorig jaar.

De meeste opinietijdschriften kenden een goed derde kwartaal. Vrij Nederland zag de totaal verspreide oplage met 14 procent stijgen naar 51.000. HP/De Tijd steeg met 5,8 procent naar 30.000 stuks. De Groene Amsterdammer steeg met 16 procent naar 19.000. Alleen Elsevier daalde in oplage, met 1,7 procent naar 124.000.