Kruisbestuiving tussen tv en internet blijft belofte van Google

Aan de vooravond van de Consumer Electronics Show raadt Google televisiefabrikanten aan te wachten met het maken van televisies die geschikt zijn voor Google TV.

An exhibit installer for LG sets up 3D HD televisions at the Las Vegas Convention Center, Monday, Jan. 3, 2011, in preparation for this week's Consumer Show which starts Thursday in Las Vegas. (AP Photo/Julie Jacobson) AP

Deze week barst gadgetfestijn CES in Las Vegas los, een jaarlijkse vakbeurs waar nieuwe elektronica wordt geïntroduceerd aan meer dan 120.000 bezoekers. Een van de terugkerende vragen op de Consumer Electronics Show: hoe koppel je internet en televisie aan elkaar en hoe laat je de tv-kijker in de huiskamer genieten van online video’s?

Al heel wat grote bedrijven – Apple, Microsoft, Samsung, Sony – hebben zich stukgebeten op de ‘revolutionaire’ kruisbestuivingen tussen tv en internet. Tot nu toe kijken de meeste mensen nog via de kabel of satelliet naar reguliere tv-zenders en is webvideo het domein van de computer. Uitgesteld kijken begint wel mainstream te worden, maar eerder op de pc dan op de tv.

En toen kwam Google. Het internetbedrijf introduceerde in mei 2010 samen met Sony en Logitech Google TV: software die de tv verandert in een webbrowser annex videozoekmachine. Het idee is dat je alleen maar de naam van een tv-programma hoeft in te typen. Tik ‘CSI’ en Google TV presenteert relevante uitzenddata, online herhalingen, betaaldiensten, YouTube-filmpjes en eigen opnames. Daarnaast kun je met andere tv-kijkers over de uitzendingen kletsen via Twitter of Facebook – iets dat veel mensen nu al doen met de laptop of tablet pc op schoot, maar dan tijdens het het kijken naar een gewone tv.

Tijdens de CES 2011 zouden ook tv-fabrikanten als LG, Sharp en Toshiba hun nieuwe Google tv-producten tonen. Afgelopen maand werd duidelijk dat Google het product nog niet rijp genoeg acht voor een grootscheepse introductie op de consumentenmarkt. Het lijkt erop dat alleen Samsung in Las Vegas een nieuw Google TV-product zal introduceren. Alle andere fabrikanten namen Googles advies ter harte om nog even te wachten op een betere versie.

Dat Google TV nog niet het perfecte huwelijk is tussen web en tv bleek uit de lauwe reacties op de Amerikaanse introductie. De Sony Google TV zakte snel in prijs, de gebruiksvriendelijkheid van de Logitech Revue (een los kastje met Google TV dat bij een bestaande televisie geplaatst wordt) viel tegen. Niet iedereen houdt ervan de afstandsbediening in te ruilen voor muis en toetsenbord.

Daarnaast heeft Google nog niet de steun van alle grote Amerikaanse tv-zenders. HBO en CNN doen volgens Google wel mee, maar er wordt nog onderhandeld met onder meer NBC, ABC, ESPN, CBS, Fox en website Hulu. Die blokkeren nu de online video’s op hun websites voor Google TV.

De tv-zenders zijn bang dat Google hun adverteerders afpakt. Het internetbedrijf verdient 24 miljard dollar (18 miljard euro) per jaar aan online advertenties en is daarmee het dominante mediabedrijf in de online wereld. Een succes voor Google TV, waarin een belangrijke rol is weggelegd voor YouTube, zou een interessante groeimogelijkheid zijn. Het is in elk geval dé manier om YouTube, dat in 2006 voor 1,65 miljard dollar werd overgenomen, definitief winstgevend te krijgen.

Google TV heeft nog wel technische problemen. Het systeem belooft toegang tot alle denkbare webvideo’s, maar uit de commentaren op het Google-blog blijkt dat sommige videoformaten niet ondersteund worden. Ook de integratie met bestaande tv-leveranciers is nog niet perfect. Justin King, een Google TV-gebruiker, klaagt dat er maar één set persoonlijke voorkeuren op het apparaat bewaard kan worden. „Andere mensen in huis hebben geen zin om mijn favoriete YouTube-films te bekijken. Mijn kinderen hebben een compleet ander gevoel voor humor.” Die opmerking geeft weer hoe lastig het is om webvideo’s (in je eentje kijken, online delen) en reguliere tv te combineren in één apparaat.

Het wachten is nu tot Google TV een open softwarewinkel krijgt waarmee gebruikers het product meer naar hun eigen hand kunnen zetten. Dat concept lijkt op dat van de mobiele telefoon met al zijn apps.

Waarschijnlijk zullen de tv-fabrikanten net zo happig zijn om mee te doen met Google TV 2.0: ze maken toch al massaal tv’s met internetaansluiting en Googles software is beter dan wat hardwarefabrikanten doorgaans zelf bedenken. De groei van het mobiele besturingssysteem Android is daar een goed voorbeeld van. Met Google TV – in feite ook een versie van Android – kunnen Sony, Samsung en andere tv-bouwers de concurrentie aan met de nieuwe Apple TV of Microsofts Xbox.

Google is gewend om software eerst als testversie te lanceren. Dat zal moeten veranderen; tv-kijkers hebben geen zin in experimenten in de huiskamer. Die willen zo eenvoudig mogelijk kunnen genieten van een zo groot mogelijk aanbod. Het zijn twee fikse hordes die Google nu tegelijkertijd moet nemen.

Volg het nieuws van de elektronicabeurs in Las Vegas deze week op nrc.nl/hebben