'De beursgang van het jaar is nu al bekend'

Facebook in trek bij investeerders

Goldman Sachs investeert 450 miljoen dollar in Facebook en taxeert de waarde van het internetbedrijf op 50 miljard dollar. Een nieuwe beleggingshype?

Wie zondagavond een mailtje van Goldman Sachs uit Londen of New York kreeg, heeft zijn eerste beleggingsklapper van 2011 te pakken. De Amerikaanse zakenbank heeft zich gestort op internetbedrijf Facebook, met bijna 600 miljoen gebruikers de populairste sociale netwerksite ter wereld. Goldman Sachs steekt 450 miljoen dollar in het nog maar zes jaar oude bedrijf , zo werd gisteren via The New York Times bekend. Goldman Sachs zelf doet geen mededelingen.

De investering betekent twee dingen. Ten eerste: de totale waarde van Facebook wordt nu, volgens dezelfde krant, door de grootste en voornaamste zakenbank ter wereld getaxeerd op 50 miljard dollar. Dat is omgerekend 37,3 miljard euro, zo’n beetje evenveel als de beurswaarden van Heineken, AkzoNobel en DSM samen, of die van Ahold en TNT.

En ten tweede: het feit dat Goldman Sachs bij de kapitaalinjectie betrokken is, is de annonce van een nieuwe beleggingshype. Facebook-oprichter Mark Zuckerberg zei afgelopen november weinig te voelen voor een beursgang. Maar in de financiële wereld gaat men er vanuit dat Facebook op korte termijn naar de beurs gaat – begeleid door Goldman Sachs – waardoor particuliere beleggers wereldwijd aandelen in het internetbedrijf kunnen aanschaffen.

„De beursgang van het jaar is nu al bekend”, denkt Daan Witteveen van adviesbureau Deloitte. Hij was betrokken bij de recente aankoop door de Telegraaf van de Nederlandse netwerksite Hyves. Vanaf nu worden potentiële beleggers met een mediastrategie warmgemaakt. „Er zal bij Goldman en andere adviseurs zeker een masterplan klaar liggen om een hype rond Facebook te creëren.”

Voor het zover is, maakt het geld van Goldman Sachs eerst nog een ander rondje. De mail die de accountmanagers van Goldmans private wealth-afdeling zondag verstuurde, ging naar de kapitaalkrachtige clientèle van de bank. Dat zijn de rijksten der aarde met vrij belegbare vermogens van miljarden. Zij krijgen de kans, zo lekte eveneens via The New York Times uit, om voor minimaal 2 miljoen dollar per persoon als het ware in te tekenen op de verwachte beursgang van Facebook. Volgens het bericht zal Goldman voor in totaal 1,5 miljard dollar in Facebook willen steken, op te halen bij deze happy few.

Daar zullen ook wat Nederlanders toe behoren, hooguit een twintigtal. Heel veel meer miljardairs telt Nederland niet. Denk aan rijke families als de Brenninkmeijers en succesvolle ondernemers als John de Mol.

Om hun iets moois in het vooruitzicht te kunnen stellen is het zaak de komende weken de papieren waarde van Facebook op te krikken, zodat Goldman Sachs straks meer aan ‘gewone’ beleggers kan vragen dan zij zelf nu in het bedrijf steekt.

Dergelijke prefunding is niet ongebruikelijk bij veelbelovende beursgangen. Zo ging het het destijds ook met Worldonline, de internetprovider van Nina Brink. Vóór de beursgang van zoekmachine Google in 2004, die op lange termijn wél succesvol bleek, was de Amerikaanse investeringsmaatschappij Kleiner Perkins Caufield & Byers al aandeelhouder.

Facebook heeft sinds zijn oprichting in 2004 al meerdere kapitaalinjecties achter de rug, waarbij de ondernemingswaarde telkens flink werd opgekrikt. In 2006 stak de Amerikaanse investeringsmaatschappij Greylock Partners er ruim 25 miljoen dollar in; het bedrijf werd gewaardeerd op een half miljard dollar. In 2009 volgde het Russische Digital Sky Technologies (DST) met meerdere tranches, voor in totaal 450 miljoen dollar. In mei 2009 lag de waardering op 10 miljard dollar.

Ook met de huidige Goldman Sachs-injectie, doet DST voor nog eens 50 miljoen mee. De waarde is inmiddels dus vijf keer over de kop gegaan, tot 50 miljard dollar.

Is die snelle waardestijging terecht? Ja, zegt Tim Poulus, van onderzoekbureau Telecompaper. Elf jaar geleden was hij een van de analisten die Worldonline aanprees. „In tegenstelling tot Worldonline”, zegt Poulus nu, „boekt Facebook echte omzet met zijn ruim 500 miljoen gebruikers en mag je aannemen dat er ook een behoorlijke winstmarge op zit. Bij Worldonline waren het alleen maar plannen en prognoses.”

Volgens Witteveen van Deloitte zijn die honderden miljoenen gebruikers „echt wat waard”. „Facebook heeft internet veranderd van een open systeem in een relatief gesloten omgeving, waar bezoekers lang blijven hangen. Dat maakt al die bezoekers voor adverteerders heel interessant.”

Ook Remco Janssen, onafhankelijk adviseur op het gebied van social media, is enthousiast over de „ongekende verdienmogelijkheden” van Facebook. Neem bijvoorbeeld de ‘like’-functie (‘ik vind dit leuk’). De meeste leden van de Facebook community gebruiken de functie nu om te reageren op elkaars berichten. Maar het ‘liken’ kan ook worden ingezet als marketinginstrument, vertelt Janssen enthousiast.

Afgelopen jaar, met Halloween, adverteerde het Amerikaanse warenhuis Walmart met koffiemokken, waarop klanten hun foto konden laten printen. Als de mok 1.500 ‘likes’ zou krijgen, kregen alle Facebook-klanten korting. „Dat was geen enkel probleem,” zegt Janssen, „Walmart heeft 2,5 miljoen fans.”

Volgens Janssen staan bedrijven, ook in Nederland, in de rij om Facebook te gaan gebruiken. Kleine ondernemingen kunnen een online winkel bouwen achter hun Facebookpagina. Grote bedrijven als Coca Cola gebruiken Facebook om een e-commerce platform te creëren voor miljoenen bij naam bekende gebruikers. Ondertussen breidt Facebook de mogelijkheden steeds verder uit. Er is al een Facebookbrowser. Er komt Facebookmail. Facebook, zegt Janssen, „wil het net zelf worden.”

Hoe en wanneer de vermeende miljardenwaarde van Facebook gekapitaliseerd kan worden is nog ongewis, maar dat er snel iets staat te gebeuren, staat volgens een anonieme Goldman Sachs-bankier uit Londen vast: „Over twee tot drie weken zal er meer duidelijk zijn.”

Rectificaties / gerectificeerd

Correcties & aanvullingen

Bij de grafiek Concurrenten van Facebook op de beurs, bij het artikel over de speculaties over een beursgang van Facebook (4 januari, pagina 3), stond dat de omzet van de bedrijven was weergegeven in miljarden euro’s. Dit moet zijn: in miljoenen euro’s.