Britse kortingsbonnen voor gezonde voeding

Voedingsmiddelenindustrie draagt de kosten van overheidsprogramma om overgewicht terug te dringen.

De Britse regering gaat bonnen uitdelen om te stimuleren dat de Britten gezonder gaan eten. De kosten voor het plan, 250 miljoen pond (290 miljoen euro), worden betaald door het bedrijfsleven. Het plan is een onderdeel van de campagne Change4Life, waarmee de Britse regering obesitas wil bestrijden door mensen te stimuleren gezonder te eten en meer te bewegen.

Miljoenen Britten ontvangen een waardebon ter waarde van 50 pond waarmee ze korting krijgen op producten als magere yoghurt, zilvervliesrijst, diepvriesgroente, fruit en alcoholvrij bier. Critici hebben twijfels over de motieven van bedrijven als Unilever, Nestlé en Mars om aan de campagne mee te doen. Volgens hen is het geen strategie voor gezonder leven, maar een manier om een beter imago te krijgen.

De regering beschouwt het plan als een goed voorbeeld van samenwerking tussen regering, media en bedrijven. De kortingsbonnen worden onder meer verspreid door het weekblad News of the World van Rupert Murdochs News Corp en supermarktketen Ada, een onderdeel van Wal-Mart. (Reuters)