Bioscoopbezoek stijgt 3 procent

Het bioscoopbezoek is gestegen in 2010. In het afgelopen jaar werden 28,1 miljoen bioscoopkaartjes verkocht, het jaar daarvoor waren dat er nog 27,3 miljoen, een stijging van ruim 3 procent.

De omzet (box office) van de bioscopen steeg aanzienlijk sneller. Die ging omhoog naar een recordbedrag van 219,3 miljoen euro, een stijging van ruim 9 procent ten opzichte van 2009 (ruim 201 miljoen euro).

Dat verschil wordt verklaard door de forse prijsverhogingen voor (dure) films die in 3D worden vertoond. De gemiddelde prijs van een bioscoopkaartje lag in 2010 op 7,78 euro, een stijging van bijna 6 procent ten opzichte van vorig jaar. Het is ook de hoogste prijsstijging in de afgelopen twintig jaar.

In de top-3 van beste bezochte films van het afgelopen jaar staan twee films genoteerd die hun succes grotendeels aan het driedimensionale effect ontlenen: Avatar en Alice in Wonderland.

De jaarcijfers zijn vandaag bekend gemaakt op de nieuwjaarsreceptie van branchevereniging NFC door voorzitter W. Wolfers. Wolfers sprak zijn zorgen uit over de voorgenomen bezuinigen in de culturele sector, die grote gevolgen kunnen hebben voor de productie van Nederlandse films en het marktaandeel van het nationale product.

Dat marktaandeel staat toch al onder druk. Nederlandse film heeft nu een marktaandeel van bijna 16 procent. Dat was in 2009 nog ruim 17 procent; een daling van 1,6 procent. Overigens wordt het cijfer nog flink opgetrokken door het succes van de komedie rond de botte brabo’s van New Kids: Turbo. Deze was met 728.000 bezoekers op grote afstand de best bezochte film van 2010, die bovendien nog steeds in de bioscoop te zien is. In totaal werden 4,4 miljoen kaartjes verkocht voor Nederlandse films.

Het aandeel van de kwaliteitsfilm in het totale bioscoopbezoek bleef stabiel; arthousefilms waren goed voor 1.761.000 verkochte kaartjes, een marktaandeel van ruim 6 procent.

Rectificaties / gerectificeerd

Correcties & aanvullingen

In het inzetje Best bezochte films, bij het artikel Bioscoopbezoek stijgt 3 procent (4 januari, pagina 11), zijn plaats 9 en 10 verwisseld. De gelukkige huisvrouw – plaats 9 – trok 520.000 bezoekers. Verschrikkelijke ikke – plaats 10 – 470.000.