Bioscoopbezoek 3 procent gestegen in het jaar van de 3D-films

scene uit de film Avatar (2009) FOTO: Twentieth Century Fox Still uit de film Avatar (2009).

Het bioscoopbezoek is gestegen in 2010. In het afgelopen jaar werden 28,1 miljoen bioscoopkaartjes verkocht, het jaar daarvoor waren dat er nog 27,3 miljoen, een stijging van ruim 3 procent. Dat blijkt uit de jaarcijfers de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs waar de kunstredactie van NRC Handelsblad vandaag over schrijft.

De omzet (box office) van de bioscopen steeg aanzienlijk sneller. Die ging omhoog naar een recordbedrag van 219,3 miljoen euro, een stijging van ruim 9 procent  ten opzichte van 2009 (ruim 201 miljoen euro).

Dat verschil wordt verklaard door de forse prijsverhogingen voor (dure) films die in 3D worden vertoond. De gemiddelde prijs van een bioscoopkaartje lag in 2010 op 7,78 euro, een stijging van bijna 6 procent ten opzichte van vorig jaar. Het is ook de hoogste prijsstijging in de afgelopen twintig jaar.

In de top-3 van beste bezochte films van het afgelopen jaar staan twee films genoteerd die hun succes grotendeels aan het driedimensionale effect ontlenen: Avatar (die eind december 2009 al in première ging) en Alice in Wonderland.

Ondanks het overweldigende succes van de film New Kids: Turbo (728.000 bezoekers in 2010) is het aandeel van Nederlandse films afgenomen, tot 16 procent. In 2009 was dit nog 17 procent.

De best bezochte films waren:
1. Avatar. 1,2 miljoen kaartjes
2. Harry Potter 7 (deel 1). 1,1 miljoen
3. Alice in Wonderland. 730.000
4. Inception. 830.000
5. New Kids: Turbo. 728.000
6. Shrek voor eeuwig en altijd. 617.000
7. Toy Story 3. 560.000
8. Sex & The City 2. 483.000
9. Verschrikkelijke Ikke (3D). 470.000
10. De Gelukkige Huisvrouw. 520.000