Uitgeverijen zien af van exclusieve feestboekjes

Januari is geen feestmaand meer voor de bibliofiel. Jarenlang stuurden Nederlandse uitgeverijen hun relaties met Nieuwjaar de prachtigste boekjes, vaak speciaal voor de gelegenheid geschreven en niet bedoeld voor de handel. Soms werd een boekje later in andere vorm een bestseller , zoals Schaduwkind van P.F. Thomése. Antiquaren gingen stad en land af naar overgebleven exemplaren.

Exclusieve nieuwjaarsgeschenken worden amper nog gemaakt. De Arbeiderspers trakteert op een voorpublicatie uit de nieuwe Anna Enquist. Prometheus heeft een speciaal gemaakte voordruk van de nieuwe Umberto Eco, die over een paar weken verschijnt.

„Wij zijn al een paar jaar geleden gestopt”, zegt Marianna Sterk van Meulenhoff. Die uitgeverij maakte een speciale uitgave van een groot fotoboek over Amsterdam, waarvan in november de reguliere editie al verscheen. „ We willen iets bijzonders doen dat bij ons fonds past.” Sterk erkent dat het maken van een exclusieve uitgave duurder is. „Je kunt je afvragen of je dat in deze tijd nog moet doen.”

Uitgeverij Contact heeft een – kostenbesparende – primeur met de publicatie van een digitaal nieuwjaarsgeschenk: Zoltán van Jaap Scholten voor de 26.000 relaties van ebook.nl. Er zijn ook nog 1.500 stuks gedrukt.

Maar twee uitgeverijen stuurden dit jaar wél een spectaculair geschenk. Amstel uitgevers schenkt 92 bladzijden uit de nieuwe roman van Oek de Jong. De Bezige Bij biedt 14 bladen van de vierde handschriftversie van Harry Mulisch’ De ontdekking van de hemel aan.