Nieuwjaarscadeau tegen het cynisme

Het journalistenproject One11.nl geeft Nederland inspirerende verhalen over mensen die niet klagen maar doen. „Het is geen goednieuwskrant.”

Lange blote benen, nauwelijks bedekte borsten. Dat is nou eenmaal de Italiaanse televisie. Zeiden ze tegen Lorella Zanardo. De tv in Italië toont vrouwen het liefst met zo min mogelijk kleren aan. En met zo min mogelijk tekst.

Een vernedering, vond Zanardo. De Italiaanse tv maakt de vrouw tot een hamlap, een tafelpoot. Ze besloot er iets aan te doen. Ze zegde haar baan op als manager van Unilever, maakte een videoaanklacht en bouwde een website. Zanardo werd het symbool van de strijd tegen de „culturele verwoesting” in Italië.

Zanardo is een van de ‘helden’ op de nieuwe website One11.nl, een initiatief van journalist Bas Mesters, correspondent in Italië voor NRC Handelsblad en NOS. Mesters interviewde haar voor een boek over Italië door de ogen van de Italianen. Hij raakte geïnspireerd door de vrouw „die niet alleen klaagt maar ook het heft in eigen handen neemt”. Ondanks de verlamming en de status quo in het Italië van Silvio Berlusconi. „Zanardo heeft mij geleerd dat je soms niet alleen moet denken maar ook moet doen.”

Zulke mensen zouden we meer moeten laten zien in de media, vond Mesters. Langzaam ontstond een idee voor een groot project. Over helden, over mensen die hem inspireren. Mesters benaderde andere correspondenten en verslaggevers. Iedereen kende wel iemand die ze ooit hadden gesproken voor een citaat in een stuk en die ze graag nog eens langer wilden spreken. De schooldirecteur in een achterstandswijk in Brussel of de Indonesische die uitgebuite arbeidsmigranten helpt.

„Als iedereen het erover eens is dat het niet goed gaat met de wereld”, zegt Mesters, „dan vind ik dat de journalist de plicht heeft om ook zijn zoeklicht te richten op mensen die een oplossing zeggen te hebben.” Die mensen staan nu toch ook wel in de krant? „Vaak als een klein onderdeel van een grotere analyse. Je komt er in de dagelijkse nieuwsproductie niet aan toe om terug te gaan. One11 geeft deze mensen nu een plek, wij zetten de verhalen bij elkaar en benoemen hun manier van werken.”

Mesters ziet One11 als een groot nieuwjaarscadeau aan Nederland. Hij wil iets doen tegen de verkramping en het cynisme hier. „In veel landen zijn grotere problemen dan in Nederland, maar daar zijn wel mensen die niet klagen, maar besluiten er zelf iets aan te doen.” De naam van de site verwijst naar 9/11, de aanslagen in de VS op 11 september 2001, dit jaar tien jaar geleden. Ruim zeventig Nederlandse correspondenten en verslaggevers werken belangeloos mee. Ook de websitebouwer en de vormgever werken gratis. Landelijke en regionale media nemen de stukken over.

Mesters wilde aanvankelijk zijn project onderbrengen bij landelijke media. Die wilden wel verhalen meenemen als dat gewoon goede journalistiek was, maar zaten niet te wachten op een langlopend project. Hadden zij geen trek in louter positieve verhalen? „Het is geen goednieuwskrant”, zegt Mesters. „Wij beschrijven de grootste ellende. We proberen er alleen iets aan toe te voegen. Naast de vijf W’s – wie, wat, wanneer, waar en waarom – ook de zesde W: wat nu?”