Rinskje Koelewijn

Nederland, Eindhoven, 24-03-2010; Melkmeisje. Op de psychogeriatrische afdeling van Zorgcentrum Peppelrode in Eindhoven werken bewoners een week lang onder leiding van coordinator Kunst en Cultuur Ivo van Megen aan het project "Stilleven met Granaatappel".Een van de meesterwerken uit de Gouden Eeuw vormt het uitgangspunt, waarbij bewoners na een aantal dagen kunnen genieten van een zelfgemaakt museumstuk uit de Nederlandse schilderkunst. Alle zintuigen worden ingezet bij de vormgeving van het tafereel; broze handen kraken walnoten, ontpitten granaatappels en ontdoen met grote aandacht een verse makreel van zijn graten. Op de rand van een notenhouten tafel die daags tevoren fanatiek in de was is gezet wordt uiterst secuur een tinnen bord met de beroemde geschilde citroen geplaatst. In de facetten van een karaf laat iemand verwonderd de eerste voorjaarszon opglanzen. Op de achtergrond zingt een viola di gamba, terwijl het melkmeisje van Vermeer haar melk afroomt. Bewoners worden als volwaardig aangesproken op hun kracht en verbeelding, verbazing en authenticiteit tijdens het project. Op de foto staat Marietje, een vrouw die erg van verkleden houd. Foto Vincent van den Hoogen
Nederland, Eindhoven, 24-03-2010; Melkmeisje. Op de psychogeriatrische afdeling van Zorgcentrum Peppelrode in Eindhoven werken bewoners een week lang onder leiding van coordinator Kunst en Cultuur Ivo van Megen aan het project "Stilleven met Granaatappel".Een van de meesterwerken uit de Gouden Eeuw vormt het uitgangspunt, waarbij bewoners na een aantal dagen kunnen genieten van een zelfgemaakt museumstuk uit de Nederlandse schilderkunst. Alle zintuigen worden ingezet bij de vormgeving van het tafereel; broze handen kraken walnoten, ontpitten granaatappels en ontdoen met grote aandacht een verse makreel van zijn graten. Op de rand van een notenhouten tafel die daags tevoren fanatiek in de was is gezet wordt uiterst secuur een tinnen bord met de beroemde geschilde citroen geplaatst. In de facetten van een karaf laat iemand verwonderd de eerste voorjaarszon opglanzen. Op de achtergrond zingt een viola di gamba, terwijl het melkmeisje van Vermeer haar melk afroomt. Bewoners worden als volwaardig aangesproken op hun kracht en verbeelding, verbazing en authenticiteit tijdens het project. Op de foto staat Marietje, een vrouw die erg van verkleden houd. Foto Vincent van den Hoogen