NS rijdt met korte treinen

De NS laat vanaf maandag treinen weer volgens de normale dienstregeling rijden. Maar het zijn wel kortere treinen „wegens defect materieel door de sneeuwperiode”, aldus NS. Daardoor zal het op bepaalde trajecten in de spits drukker zijn, vooral in de Randstad. Het aantal zitplaatsen zal ook beperkt zijn, in elk geval de eerste twee weken van januari. Daarna zullen gerepareerde treinstellen vermoedelijk weer kunnen worden ingezet. NS-directeur Bert Meerstadt betreurt de drukte die spitsreizigers te wachten staat, zo verklaarde hij tegenover het persbureau ANP. „Die drukte is heel vervelend voor onze reizigers, maar wij werken 24 uur per dag, zeven dagen per week om dit zo snel mogelijk op te lossen.”

Oorzaak van de defecten aan de treinstellen is het winterweer, „met name bij de nieuwe treinstellen”, aldus een woordvoerder van NS. „De spoelen in de motoren zijn warm, buiten is het koud, er ontstaat daardoor condens en dat heeft in veel gevallen geleid tot kortsluiting.”

Om de drukte tijdens de spits te beperken, voert de NS het zogenoemde zoutkaartje in. Met dat kaartje kunnen passagiers buiten de spits met 40 procent korting reizen, ook zonder kortingskaart. Het zoutkaartje dankt zijn naam aan het zouttekort dat zich vorig jaar voordeed. Omdat er onvoldoende zout was voor alle snelwegen riep de NS reizigers op de trein te pakken. Ook kunnen reizigers in januari zonder toeslag in de hogesnelheidstrein Fyra reizen.

Volgens reizigersvereniging Rover zijn de gevolgen van het winterweer voor de treinreiziger ernstiger dan nodig. De NS zegt alle beschikbare treinen in te zetten, maar volgens Rover zijn er wel degelijk treinen die nog niet worden gebruikt.