Tweede Kamer: NS ook na 2015 hoofdvervoerder op het spoor

De Tweede Kamer wil dat de NS ook na 2015 hoofdvervoerder blijft op het Nederlandse spoor, ondanks de ontevredenheid over het functioneren van de NS in de winter. Dat meldt De Telegraaf vandaag na een rondgang langs de partijfracties.

Een Kamermeerderheid van VVD, PvdA, SP en ChristenUnie is tegen een openbare aanbesteding, waarop ook Deutsche Bahn of het Franse spoorbedrijf SNCF zouden kunnen inschrijven. “Als Deutsche Bahn een openbare aanbesteding zou winnen, dan verdwijnt de NS”, zegt Charlie Aptroot (VVD). In 2015 loopt de huidige concessie af.

Opvallend is dat regeringspartijen VVD en CDA het niet eens zijn over de toekomst van het Nederlandse spoor. Het CDA houdt vast aan een openbare aanbesteding in 2015 als het contract met de NS wordt herzien, de VVD wil er onderhands zien uit te komen met de directie van de spoorwegen om te voorkomen dat een buitenlandse speler de NS kapot concurreert.

CDA-Tweede-Kamerlid Maarten Haverkamp is teleurgesteld over de opstelling van de VVD. “In het regeerakkoord is afgesproken dat we meer spoor willen voor minder geld. Daarom verbaast deze stap van de VVD me zeer, zeker omdat collega Aptroot van de VVD al drie keer heeft geëist dat de NS-directie weg moet.”

Aptroot zegt daarop: “We hebben een jaar geleden al gezegd dat we niks zien in openbare aanbesteding, we willen er onderhands uitkomen met de NS. Dat mag volgens de Europese Unie ook op die manier. We handelen in de geest van het regeerakkoord: meer spoor voor minder geld, maar wel door met de NS.”