Een walm en soepogen op het water

Waar winden stedelingen zich over op? In Utrecht wordt een ‘overbodige’ brug gebouwd, waarbij van alles mis gaat. Water kwam de put in, huizen verzakten.

De brug was te smal. Fietsers en auto’s moesten zich volgens de gemeente Utrecht tegelijk over de brug wurmen en daarom wordt de brug vervangen. Verbreed. „Er komen vrijliggende fietspaden zodat fietsers en auto’s niet in conflict komen”, zegt een woordvoerder.

Een half jaar geleden zijn de werkzaamheden aan de Prins Hendrikbrug begonnen. Inmiddels is er al zo veel misgegaan dat wordt gesproken van een blunderput. Een aantal „klunzigheden” brengt de buurtbewoners ertoe de bouw te vergelijken met die van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam.

Mis ging het tijdens de aanleg van een zeven meter diepe put onder de brug. Die was nodig om straks een stadsverwarmingsleiding onder het water door te leggen. Bij de aanleg van de put werden twee damwanden geplaatst om het water van de Minstroom, onder de brug, tegen te houden. Maar grondwater stroomde het gat binnen en trok zand onder woningen mee. Twee huizen zijn verzakt. „Ik kreeg mijn deur niet meer open”, zegt Hans Bosselaar. Het andere verzakte huis is van Anne-Louise Plugge. „Er zitten scheuren in mijn keldermuren. En gaten. Ik heb ze zelf met zilverpapier volgestopt.”

De gemeente Utrecht had volgens de omwonenden nooit mogen instemmen met het „ondeugdelijke” bouwplan. Bernard Tomlow heeft een advocatenkantoor in de buurt. Hij zegt: „Het is onbegrijpelijk dat de gemeente hiervoor een vergunning heeft afgegeven. Als je twee in plaats van vier damwanden slaat, vraag je om problemen. Deze ellende was te voorzien.”

De woordvoerder van de gemeente Utrecht: „We hebben dit bouwplan na een brede afweging, mede met het oog op de kosten, goedgekeurd. Dat er niet vier maar twee damwanden zijn gebruikt, komt doordat de leiding anders door de twee extra damwanden heen zou moeten lopen.” De aannemer heeft nu alsnog vier damwanden geplaatst.

Er is meer. Er werd een elektriciteitskabel geraakt en daardoor kwamen omwonenden zonder stroom te zitten. Een pomp begaf het en daardoor stroomde olie op het water. Bewoner Piet van der Hoorn: „Er hing een walm over de kade. Op het water dreven soepogen.”

Door alle tegenslagen gaat de bouw drie maanden langer duren. De brug zal ongetwijfeld veel meer kosten dan de 260.000 euro waar op is gerekend. Intussen is de omzet van Parkcafé Buiten het afgelopen half jaar met 20 procent gedaald. Omdat het café niet goed meer bereikbaar is. Advocaat Tomlow: „Wij bestellen altijd maaltijden bij het café als we ’s avonds doorwerken. Dat doen we nu niet meer.” Café-eigenaar Dick Kruijmel: „Er moeten mensen uit.”

Maar het ergste van alles vinden de omwonenden nog wel de houding van de gemeente. Bernard Tomlow: „Toen die huizen verzakten, had de gemeente toch een gebaar kunnen maken?” Hans Bosselaar: „Een wethouder had hier een kijkje kunnen nemen.” Piet van der Hoorn: „Er wordt geen rekening gehouden met de buurt. Het bestuur houdt geen rekening met de inwoners van de stad. Ik zou er cynisch van worden. Informatie ontbreekt.” Tomlow: „De burger komt in het denkraam van de gemeente niet meer voor. Wij zijn als gestrande reizigers op een luchthaven. Verstoken van informatie. Voor de gemeente is dit een juridische kwestie. Het is tekenend voor de manier waarop de stad wordt bestuurd.” De gemeente Utrecht stelt zich niet te herkennen in de kritiek. „We hebben voldoende informatie gegeven”, zegt de woordvoerder. „Onze toezichthouder is altijd aanspreekbaar. We hebben nieuwsbrieven rondgestuurd en een informatieavond gehouden.”

En dan te bedenken dat de hele klus eigenlijk overbodig is. „Nu is de situatie veilig”, zegt Piet van der Hoorn. „Er gebeuren nooit ongelukken”, zegt zijn buurvrouw Emmy van IJzendoorn. „Auto’s moeten remmen voor de smalle brug. Daardoor gebeuren er geen ongelukken”, zegt Anne-Louise Plugge. Bernard Tomlow: „De smalle brug fungeert als een soort verkeersdrempel.”Dick Kruijmel: „Overal in Nederland leggen ze verkeersdrempels aan. Maar in deze woonbuurt wordt een brug breder gemaakt.” Hans Bosselaar: „Als we niet oppassen, krijgen we een A2 door onze buurt. Maar als je daarover in gesprek wilt met de gemeente, geven ze niet thuis.”