China krijgt greep op haven R'dam

China eist een steeds grotere rol op in de Rotterdamse haven. Nu al is een kwart van alle containeroverslag in Rotterdam afkomstig uit of bestemd voor China. Tien jaar geleden was dat amper vijf procent.

Dat blijkt uit onderzoek van deze krant. De belangrijkste speler in de behandeling van containers, het Chinese Hutchison Whampoa, is tegenwoordig de derde grootste huurder van bedrijfsgronden in de haven. Maar ook in de opslag van ruwe olie en andere havengebonden activiteiten neemt de invloed van de Chinezen toe.

„Chinese reders willen een vinger in de pap”, zegt Jan Buiter, oud-directeur van Cosco Container Lines Nederland. Beursgenoteerde en door de staat gesteunde scheepvaartgroepen als het Chinese Cosco willen controle houden over de manier waarop hun schepen worden gelost en geladen. „Dat kan alleen maar als ze aandeelhouder worden in de haventerminals”, zegt Buiter.

Samen met een andere Chinese reder, Yang Ming, zit Cosco in de exploitatie van de Rotterdamse Euromax, een hypermoderne containerterminal die in 2008 werd geopend. De havendirectie sloot recent ook een principeakkoord met Cosco om de aanvoer van staal en projectlading naar Rotterdam te verdubbelen.

China wil niet alleen zijn greep versterken op container- en staaloverslag, maar ook op de handel in ruwe olie. Met het oog daarop pogen concerns als Brightoil Petroleum, Sinopec en PetroChina posities te verwerven in de drie grootste oliehavens ter wereld: Singapore, Houston en Rotterdam.

Het aantal Chinese bedrijven dat de voorbije jaren een vestiging in de Rotterdamse havenregio heeft geopend ligt nu op circa vijftig, meldt het Rotterdam Investment Agency. Dit is een verdubbeling in vijf jaar tijd. In 2010 werden zeven nieuwe bedrijven uit China geregistreerd. Voor 2011 worden minstens twee keer zoveel aanvragen verwacht.

Overal in de Rotterdamse haven duiken Chinezen op Pagina 18-19