CD

MOTORHEAD-LEMMY FOTO LEX VAN ROSSEN
MOTORHEAD-LEMMY FOTO LEX VAN ROSSEN

Rev. Johnny L. Jones

The Hurricane That Hit Atlanta

2-cd gospel

Wie altijd al heeft willen weten hoe dat nou zit met grote namen uit de rock-’n-roll en soul die begonnen zijn als zangers in kerken moet deze uitgave beluisteren. De bijnaam ‘Hurricane’ van eerwaarde Johnny L. Jones uit Alabama is niet uit de lucht komen vallen. De twee schijven bevatten opnamen van diensten die hij sinds 1957 maakte voor zijn uitzendingen op een lokaal radiostation. Deze gospel vliegt je aan, met een bepaald stevige beet. De muziek toont nog maar eens aan hoe dun de scheidslijn is tussen spirituele en fysieke extase. Jones heeft zijn ziel op de tong liggen. Zijn gemeente zingt en schreeuwt in antwoord op al zijn vermaningen. Elektronisch orgel, gitaar en drums bouwen een onmiskenbaar rockfundament. De ongepolijste geluidskwaliteit benadrukt de urgentie van zijn boodschap. Om je eraan te herinneren dat Jezus niet voor niets is geboren.

René van Peer

Various Artists

Fünf

cd techno

Veel clubs of labels vieren hun verjaardag door een compilatie van hun beste werk uit te brengen. Zo niet de Berlijnse technoclub Berghain en het daaraan verbonden label Ostgut Tonträger. Zij vieren hun vijfjarige bestaan door niet terug, maar juist vooruit te kijken. Op het indrukwekkende dubbelalbum Fünf staan alleen maar nieuwe nummers.

Het idee achter het album is geweldig. Er is de afgelopen vijf jaar veel gezegd en geschreven over hoe de architectuur van de club, die is gevestigd in een monumentale oude elektriciteitscentrale, de muziek heeft beïnvloed. Het label heeft dit letterlijk genomen en geluidsopnames laten maken van het binnenste van de club: koelruimtes, darkrooms, stroboscopen en zoemende koelkasten. Met deze geluiden hebben alle dj’s en producers die aan de club zijn verbonden een track gemaakt.

Het resultaat is een veelzijdig album met 24 nummers, die toch vaak dezelfde duistere en industriële sfeer delen doordat ze uit dezelfde bron komen. De sterke tracks zijn grofweg in te delen in roestige techno en uitgeholde house.

Sommige producers hebben de opnames gebruikt als abstracte geluidscollages onder hun technobeats – rammelende kettingen, dreunende deuren en ondefinieerbaar gegons. Anderen hebben de geluiden totaal vervormd en er housemelodieën en basloopjes uit weten te kneden.

Met Fünf laten de Berghain en Ostgut Ton wederom horen waarom ze momenteel toonaangevend zijn in de elektronische muziek.

Toon Beemsterboer

Motörhead

The Wörld Is Yours

cd rock

Je zou denken dat Lemmy Kilmister, zanger/bassist van Motörhead, een titel als Born To Lose al eens gebruikt zou hebben. Maar in het grimmige universum van deze heavy metalhelden blijken toch nog onontgonnen gebieden te bestaan, want ook titels als Devils In My Head en Rock ‘n’ Roll waren vooralsnog onbenut. Die frasen werden onlangs in de Motörhead-mal geduwd en gebruikt voor de twintigste cd van Kilmister en de zijnen: The Wörld Is Yours. Het is bewonderenswaardig hoe trouw deze muzikanten na vijfendertig jaar nog zijn aan hun beginselen. Nog meer dan op de vorige cd, Motörizer (2008), wordt op The Wörld Is Yours simpel en hard gespeeld, in nummers die lijken toegesneden op headbangen en andere oer-dansen. De drummer drumt alsof hij met knotsen slaat, de gitaar klinkt onafgebroken rafelig – met af en toe een dienstbare solo –, en Lemmy houdt zijn drank- en rokersgrom een hele cd lang vol. Dat doet hij in precies tien nummers – onderwijl verkondigend – voor wie het nog niet wist – dat ‘rock ‘n’ roll’ zijn ‘religie’ is.

Hester Carvalho

Edoardo Torbianelli

Joseph Anton Steffan

cd klassiek

Weldadig instrument vol registers en nuances? Of rammelende barpiano die terecht door de Steinway is vervangen? De meningen over de historische fortepiano zijn nog altijd verdeeld. Maar een groeiend publiek maakt hernieuwd kennis met het ongeverniste geluid, dankzij pleitbezorgers als Ronald Brautigam, Andreas Staier en – hippe nieuwe generatie – Kristian Bezuidenhout. Mooie bijverdienste: in het kielzog van de fortepiano komt vergeten repertoire bovendrijven. Fortepianist Edoardo Torbianelli verkent muziek van de Weense componist Joseph Anton Steffan, tijdgenoot van Haydn. Vooral de capriccio’s bruisen van classicistische bravoure, de sonates zijn soms wat braver. Maar waar het muzikale materiaal eentonig wordt, biedt de bonte fortepiano uit 1800 meerwaarde. De heldere hoogte wordt gecomplementeerd met een stekeliger laag register dat tegen de klavecimbelklank aanschuurt. Torbianelli musiceert op speelse en quasi-improvisatorische wijze; de cd is dan ook opgenomen in een jazzclub.

Floris Don