Amerikaanse hiphop met een Nederlands tintje

Een merkwaardige gedachte dringt zich op bij het luisteren naar de nieuwste cd van Ghostface Killah: ‘Wat klinkt dit Nederlands’. Dat te denken is de wereld op zijn kop, Ghostface Killah is een van de hoofdfiguren van de Amerikaanse hiphop. Hij maakte school als lid van het invloedrijke collectief Wu-Tang Clan, dat listig soulsamples door z’n beats strooide, en staat sinds het uiteenvallen van de Clan bekend als een van de origineelste en meest virtuoze rappers van het New Yorkse hiphopfront. En toch heeft Apollo Kids, zijn nieuwe, goed ontvangen cd, dat Nederlandse tintje. Het zit hem in de wat ruwe juxtapositie van allerhande geluidsbronnen: een krakerige gitaarsolo breekt door een muur van zoetsappige violen, de heliumstemmen van een opgeschroefd sample zingen een koortje, alarmblieps loeien aan – terwijl Ghostface over lome grooves zijn rhymes rapt, als een kwajongen op een schoolplein.

Klinkt dit Nederlands omdat Nederlandse rappers deze stijl al jaren imiteren; of klinkt dit Nederlands omdat Nederlanders zich deze stijl al sinds jaren hebben eigengemaakt en bovendien geperfectioneerd? Ik denk het laatste.

Nederlandse producers hebben de kneepjes van het vak geleerd en brengen het ambacht nu in verbeterde versie in praktijk. Dat levert niet alleen hoogstaande binnenlandse hiphop op van artiesten als Winne of Jiggy Dje maar – verrassing! – ook erkenning van de Godfather zelf. Een van de liedjes op de nieuwe cd van Ghostface Killah is gemaakt door Dj Shroom uit Almere. Deze Shroom werkte in Nederland met onder andere Ali B en Salah Edin, maar krijgt nu vooral uit Amerika verzoeken om producties. Waarom de Amerikanen het niet zelf doen? Omdat zij zich tegenwoordig liever blindstaren op rave-rap als van Black Eyed Peas enerzijds, of op ingenieuze puzzel-hop als van Kid Cudi. Maar wacht eens even, ook de Black Eyed Peas hebben een link met Nederland. Aan hun nieuwste cd werd meegewerkt door Giorgio Tuinfort, als producer en muzikant, en hun grote hit ‘Time’ werd geremixt door Dj Afrojack. Het is niet vreemd dat Black Eyed Peas’ Will.i.am een beroep doet op Nederlanders, want de stijl die hij op deze laatste cd wilde laten horen, is nu eenmaal uit Europa en vooral uit Nederland afkomstig: de door kloppende ritmes en repetitieve synthesizerloopjes gedomineerde ‘rave’-sound.

Half januari heeft in Groningen het jaarlijkse muziekfestijn Eurosonic/Noorderslag plaats. Eurosonic (op 13 en 14 januari) biedt optredens van veelbelovende Europese bands; op Noorderslag (15 januari) speelt uitsluitend Nederlands talent. Eurosonic heeft dit jaar Nederland als ‘focusland’, zodat daar ook tientallen vaderlandse groepen, veelal met gitaar in de hoofdrol, te zien zullen zijn. Voor studiokrachten zoals producers en ‘beat-creators’ is op die dagen geen plaats. Dat is iets om in gedachten te houden: via achtergrondfiguren als Tuinfort en Dj Shroom strekken Nederlandse tentakels zich al uit tot in de eredivisie van de internationale muziekbusiness.