NS wil reizigers zelf informeren

De spanningen tussen NS en ProRail over de problemen op het spoor lopen steeds verder op. De beide organisaties, verantwoordelijk voor het spoorbeheer en het vervoer, ruziën over de calamiteiten van de laatste weken.

NS wil in reactie op de chaos door de sneeuwval de informatievoorziening aan reizigers graag in eigen beheer nemen. Nu is ProRail verantwoordelijk voor de reisinformatie op bijvoorbeeld tekstborden en Teletekst. ProRail is „verrast” door de wens van de NS en wijst die af. „Wij hebben het overzicht over de situatie op het spoor. En NS is niet de enige gebruiker: dertig vervoerders rijden dagelijks over het spoor.” Daartoe behoren concurrenten van de NS als Connexxion en Arriva, maar ook goederenvervoerders.

De NS wil miljoenen investeren in de reisinformatie. Afgelopen weken kwam, ook vanuit Den Haag, veel kritiek op onvolledige of onjuiste informatie. Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat ProRail en NS al bijna tien jaar werken aan de optimalisatie van de informatie voor reizigers. Daarmee is tot nog toe een bedrag van 142 miljoen euro gemoeid.

Maar volgens ProRail is de oorzaak voor de spoorproblemen een andere: het systeem loopt vast door de grote hoeveelheid wissels en door het dienstrooster van het NS-personeel.

ProRail wil daarom het aantal wissels, nu nog 8.600, flink reduceren. Bij Utrecht Centraal moeten 210 van de 280 wissels op den duur verdwijnen. De Nederlandse Spoorwegen zijn niet gelukkig met deze oplossing. Het reduceren van wissels verkleint de overstapmogelijkheden voor reizigers. „En dat heeft gevolgen voor het reizigersgemak”, zegt een NS-woordvoerder.

Verder vindt ProRail dat de diensten voor NS-personeel „eenvoudiger” moeten. Doordat NS-medewerkers geen vaste trajecten rijden, het zogeheten ‘rondje om de kerk’, loopt het systeem bij problemen sneller vast. NS erkent dat de problemen op het spoor „verergeren” doordat het spoorpersoneel bij calamiteiten vast komt te zitten, maar noemt een discussie daarover „niet aan de orde”.