Groupon wordt heel groot (en rijk)

Kortingswebsite Groupon is hard op weg een van de grootste internetbedrijven ooit te worden. Het weigerde onlangs een royaal overnamebod van Google en ging op zoek naar investeerders. Inmiddels is tot 720 miljoen euro opgehaald en wordt de totale waarde op ruim 3,5 miljard geschat.

Een investeringsronde waarbij dusdanig veel geld wordt opgehaald, is uniek. Het vorige internetbedrijf dat zo’n groot bedrag ophaalde, was Google, nu meer dan zes jaar geleden.

Om het in een ander perspectief te plaatsen: Google zelf bood begin december zo’n 4,5 miljard euro voor Groupon, terwijl het vier jaar geleden YouTube kocht voor ‘slechts’ 1,25 miljard.

Op de websites van Groupon (de naam is een samenvoeging van group en coupon) wordt elke dag een exclusieve deal aangeboden van minimaal 50 procent korting op een product of dienst. Het kan die kortingen bedingen omdat het de aanbieder een minimaal aantal klanten belooft: de deal gaat pas door als dat aantal gehaald is. Zo is vandaag in Rotterdam een driegangenmenu in de aanbieding waar rond het middaguur al driehonderd mensen zich op hebben ingeschreven.

In 2009 nam Groupon MyCityDeal over, een soortgelijke website die door heel Europa eendagsaanbiedingen deed via internet. Volgens analysten zou het opgehaalde geld hard nodig zijn om andere vergelijkbare initiatieven voor te blijven. The New York Post meldde vorige week al dat Google nu geïnteresseerd is in ‘Groupon wannabees’ LivingSocial and BuyWithMe.