'Goed voornemen? Niet meer instorten!'

In november maakte Janine Jansen na een burn-out haar comeback. Nu heeft ze alweer de leiding over een groot festival. „Ik beschouw dit als een nieuw begin.”

Liever geen interviews, fotoshoots of uitgebreide tournees: stervioliste Janine Jansen doet het bewust rustig aan. Haar burn-out en periode van retraite kregen dit najaar veel aandacht, ook dankzij de documentaire Janine die Paul Cohen van haar maakte. In Janine volgt de filmmaker haar enkele jaren op de voet en wordt de hectiek van het sterrendom genadeloos vastgelegd: een onophoudelijke stroom concerten, cd-opnames, borrels en handtekeningsessies putte Jansen zichtbaar uit.

De rust lijkt te hebben geholpen. Na enkele concerten sinds november, speelt ze komende week weer uitgebreid mee met het Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht, waarvan Jansen artistiek leider is sinds 2003. Traditiegetrouw musiceert ze daar met vrienden en familieleden, in de stad waar ze vroeger gestudeerd heeft.

Volgens zakelijk leider Marjon Koenekoop gaat het „best goed” met Jansen. Koenekoop: „Dit festival is het eerste grote evenement. Woensdag tijdens de bespreking van het openingsconcert, een familievoorstelling rond een Russisch sprookje, toonde ze zich weer ontzettend enthousiast. Dat werkt aanstekelijk voor alle betrokkenen.” Heeft extra media-aandacht invloed gehad op de kaartverkoop? „Ik was juist bang dat veel mensen dachten dat Janine niet zou spelen en daardoor wegbleven”, licht Koenekoop toe. „Dat blijkt gelukkig niet het geval. Veel concerten zijn uitverkocht.”

In de programmering vallen de ‘krasconcerten’ op. Een kraslot maakt de locatie van een verrassingsconcert bekend, het publiek krijgt in totaal drie loten. Ook is er veel aandacht voor jeugdconcerten, met een prominente rol van de Classic Express: een rijdende concertzaal waarin winnaars van het Prinses Christina Concours concertjes geven. Maar de spil is nog altijd traditionele kamermuziek, van Bach en Mozart tot Sjostakovitsj en Kurtág.

In het Utrechtse hotel Karel V repeteerde Jansen gisteren volgens een strak schema. Na Bartók met pianist Hannes Minnaar volgt een sessie met de negenjarige violiste Noa Wildschut, een jong talent uit de groep Fancy Fiddlers van pedagoge Coosje Wijzenbeek.

Vervolgens het Pianokwintet van Schumann en een deel uit het Derde Strijkkwartet van Sjostakovitsj, uit te voeren tijdens het familieconcert.

Aan dat kwartet doet ook violiste Frederieke Saeijs mee. „Ik was geroerd toen Janine me vroeg voor dit festival”, vertelt ze. „Toen ik negen was hoorde ik haar voor het eerst en werd ik meteen verliefd op haar klank. We waren ooit even penvriendinnen, maar samenspelen komt er nu pas van.”

Reeds ver van buiten, door het raam, valt de enorme vitaliteit op waarmee Jansen als vanouds musiceert. Ze beweegt al spelend door de kamer of leunt, in kwartetopstelling op een stoel gezeten, bij de crescendi even achterover. De klank is vertrouwd: met een ruime toon diep in de snaar, dan weer betoverend ijl en zacht in de hoogte. De interactie met de medespelers is ontspannen.

Tussen twee repetities door wil ze toch een paar vragen beantwoorden. Hoe het met haar gaat? „Weer veel beter. Op het festival heerst een hele positieve sfeer. Natuurlijk zijn de repetities vrij strak en maken we ons wel een beetje zorgen over musici die uit Londen of Rusland komen, maar door de sneeuw nog vastzitten.”

Ze heeft bijzonder veel zin in het sextet Verklärte Nacht van Schönberg. „Een heerlijk stuk, met een spanningsboog vol passie en drama. Ook ben ik al het hele jaar benieuwd naar hoe die krasconcerten door de hele stad gaan verlopen. En ik kijk natuurlijk naar de samenwerking met vertrouwde musici als cellist Mischa Maisky en met nieuwe gasten als Frederieke Saeijs en Hannes Minnaar.”

Ondertussen is ze voor het festival van 2011 alweer bezig en staan er daarnaast nieuwe concerten op de rol. „Het is zoals het er staat en hopelijk gaat het allemaal lukken. Of ik goede voornemens heb? Niet instorten begin januari, haha! Al is er na elk festival altijd even een dip. Ik heb al een paar concerten gegeven in de afgelopen weken. Maar ik beschouw het komende festival echt als een nieuw begin. Iets waar je weer veel energie van krijgt.”

Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht, 26-30/12, op verschillende locaties in de stad. Info: www.kamermuziekfestival.nl