De strijd tussen Appleïsme en Googleïsme - en hun discipelen

Apple tegen Google - illustratie uit 'Intelligent Life'

Het is een opvallende contradictie: mensen in vrije, creatieve beroepen lopen vrijwel altijd rond met producten van Apple - iPhone, iPad of MacBook. Maar Apple is juist het bedrijf dat zijn gebruikers weinig creatieve vrijheden laat. Als Apple-gebruiker zit je vast aan het hele scala producten van dat ene bedrijf. Apple wil je “uitwendige brein” leveren en daar kom je vervolgens nog maar moeilijk van af. ‘Appleïsten’ noemt Robert Lane Greene dan ook de volgelingen van Steve Jobs in het winternummer van Intelligent Life.

Tegenover de strategie van Apple - bindt de klant vast aan perfect werkende en prachtig gestyleerde hardware - plaatst Greene het geloof van Google met precies een tegenovergestelde aanpak:

“Google asks for a different brand of faith. You can choose your carrier, and your phone manufacturer. Independent app-makers will sweat night and day to get themselves on your phone without Google needing to cull them. As Android gets bigger, the collective wisdom of the internet and its users will make those apps better and better. Google itself asks for next to nothing. It won’t take money direct from your pocket, as Apple is delighted to do. Google doesn’t want to sell you your exobrain. It wants the contents.”

Apple vs Google is de grote strijd in computerland momenteel, meent Greene.  De strijd tussen het gesloten systeem van Apple en de open software van Google dat zijn bestuurssysteem voor smartphones gratis weggeeft aan andere producenten. En de smartphone is waar het om draait want die wordt binnenkort meer verkocht dan de reguliere computer. Detail: de naam van Microsoft komt in deze strijd niet meer voor.