DSM koopt producent voedingsingrediënten

Chemieconcern DSM heeft een overnamebod uitgebracht van ruim 1 miljard dollar (829 miljoen euro) in contanten op het Amerikaanse Martek Biosciences.

Martek produceert natuurlijke, gezonde voedingsingrediënten op basis van meervoudig onverzadigde vetzuren, zoals Omega 3 en Omega 6- vetzuren. Dit zijn essentiële vetzuren die het lichaam zelf niet aanmaakt en via voeding wordt opgenomen. Het bedrijf heeft een sterke positie op de markt van babyvoeding.

Met de acquisitie wil DSM zich „een nieuw groeiplatform verschaffen voor natuurlijke, gezonde voedingsingrediënten op basis van meervoudig onverzadigde vetzuren”, zei bestuursvoorzitter Feike Sijbesma in een toelichting op het bod. De overname zal, zo verwacht DSM, 15 tot 20 cent bijdragen aan de winst per DSM-aandeel.

DSM biedt 31,50 dollar per Martek-aandeel, dat betekent een premie van 35 procent vergeleken met de slotkoers van gisteren. Het bestuur van Martek raadt de aandeelhouders aan het bod te accepteren. De overname wordt begin volgend jaar afgerond. De acquisitie wordt gefinancierd uit bestaande kasmiddelen.

Beide ondernemingen werken al geruime tijd samen. DSM levert Martek basismateriaal voor producten die de Amerikanen vervaardigen. DSM beschikt tevens over intellectueel eigendom dat Marteks octrooien aanvult. DSM verwacht dat na samenvoeging van de ondernemingen de concurrentiepositie van de producten sterker wordt. Dankzij de schaalgrootte en middelen die het toevoegt aan de activiteiten van Martek, wordt DSM één van de grootste partijen op het gebied van meervoudig onverzadigde vetzuren.

Martek heeft zijn hoofdkantoor in Columbia in de staat Maryland. In het afgelopen jaar boekte het concern een omzet van 450 miljoen dollar. Martek heeft circa zeshonderd werknemers in dienst.

DSM is op het overnamepad. Het bedrijf heeft een ‘oorlogskas’ van ongeveer 1,5 miljard euro. „We richten ons nu volledig op groei”, zegt DSM-topman Sijbesma in een toelichting. Daarbij verwees hij naar de vorige week bekendgemaakte alliantie met de Chinese chemiereus Sinochem Group om de penicillineproductie van DSM te laten groeien in opkomende markten.

Sijbesma noemt vier groeistrategieën: opkomende markten, innovatie, duurzaamheid en acquisities. „De omzetgroei komt in de komende vijf jaar voor 70 procent uit opkomende markten. We versnellen de groei uit innovatie. Nu nog is 12 procent van onze producten de laatste vijf jaar geïntroduceerd. Dat moet in 2015 op 20 procent liggen.”

De groeiambities zijn gekoppeld aan financiële doelstellingen. Zo moet de winstgevendheid van circa 1,1 miljard euro stijgen tot 1,6 miljard euro in 2013. En de omzet – circa 8 miljard euro – moet in 2013 met bijna 6 procent zijn gegroeid. De omzet in China moet de komende vijf jaar verdubbelen tot 3 miljard euro. Bij DSM werken wereldwijd zo’n 22.700 mensen.

Op de Amsterdamse effectenbeurs werd de acquisitie enthousiast ontvangen, het aandeel steeg met 4 procent tot 42,65 euro.