Kort nieuws Media

Misbruik data 1,3 miljoen internetters

Rotterdam, 14 dec. Hackers hebben gisteren via Twitter massaal spam verstuurd door gebruik te maken van gestolen gegevens van twittergebruikers. De hackers wisten inlognamen en wachtwoorden te bemachtigen via een eerdere kraak van de populaire Amerikaanse sites Gawker, Gizmodo en andere uitgaven van Gawker Media. Zondag maakte Gawker bekend dat gebruikersnamen, wachtwoorden en e-mailadressen van 1,3 miljoen bezoekers waren gepubliceerd. Mensen die bij een van de sites waren geregistreerd en hetzelfde wachtwoord gebruiken bij andere sites, lopen risico. Dat is vooral gevaarlijk bij internetbankieren. Volgens een van de hackers, die contact zou hebben gehad met nieuwssite Mediaite, was de beveiliging van Gawker „angstaanjagend slecht”. Het bedrijf heeft zijn excuses aangeboden en adviseert gebruikers om wachtwoorden te wijzigen. (NRC)

The Voice of Holland verkocht aan NBC

Rotterdam, 14 dec. De succesvolle talentenjacht The Voice of Holland krijgt een Amerikaanse editie. Volgend voorjaar zendt NBC, een van de vier grote televisienetwerken van de VS, het programma uit. Het wordt een co-productie van John de Mols Talpa met producent Mark Burnett (Survivor, The Apprentice) en Warner Horizon. Het contract voor het programma is gisteren getekend. (NRC)

‘Nederlanders niet handig met internet’

Enschede, 14 dec. Nederlanders zijn maar matig in staat hun weg te vinden op internet. Dat blijkt uit onderzoek waarop communicatiewetenschapper Alexander van Deursen vrijdag hoopt te promoveren aan de Universiteit Twente. Hij concludeert dat het zorgwekkend gesteld is met de internetvaardigheden van Nederlanders. Zo hadden veel proefpersonen moeite met het kiezen van de juiste zoekwoorden en verzuimden zij in 90 procent van de gevallen de betrouwbaarheid van de gevonden informatie te controleren. (ANP)

Reuters: meer Amerikaans nieuws

Rotterdam, 14 dec. Reuters breidt uit in de VS. Het Britse persbureau gaat meer algemeen nieuws publiceren voor Amerikaanse klanten. Het bedrijf leunt niet alleen op zijn redactie, maar wil ook nieuws van partners over entertainment, sport en lokaal nieuws verspreiden. Zo moet het beter concurreren met Associated Press. (NRC)