Elke noot pure emotie

La bohème van G. Puccini door De Munt, Brussel o.l.v. Carlo Rizzi. Regie: Andreas Homoki. Gezien: 10/12 De Munt, Brussel. Herh.: t/m 30/12. Inl. :demunt.be ***

De sneeuw valt bij open doek al voor de voorstelling is begonnen. Niet pas, als gebruikelijk, in de derde acte. Bijna alles is anders dan anders in Puccini’s La bohème in de Brusselse Munt. De enscenering is dan ook van de Duitse regisseur Andreas Homoki, de artistiek leider van de Berlijnse Komische Opera. Homoki is ook de regisseur van soms opmerkelijke en soms omstreden Amsterdamse ensceneringen van Lulu, Capriccio, Die Frau ohne Schatten en Carmen.

Homoki laat het verhaal zich uitsluitend afspelen in de straten van Parijs. Er is geen zolderkamer waar de liefde tussen Rodolfo en Mimi opbloeit. Er is geen decor, behalve een grote kleurig versierde kerstboom.

Het decor wordt in feite gevormd door de talloze Parijzenaars die voortdurend de scène bevolken. Soms bewegen ze in slow motion, soms verstillen ze tot een freeze. Ook als Mimi sterft aan tuberculose zijn de Parijzenaars nauwelijks weg te slaan. Dat leidt helaas de aandacht af van een van de meest tragische en tranenopwekkende sterfscènes in het operarepertoire.

Dirigent Carlo Rizzi doet met zijn musici en voortreffelijk zingende jonge solisten iets anders extreems: maximaal levendige en burleske speelscènes en schaamteloos langzame en sentimentele aria’s en duetten. Vervoerend is de zang van onder anderen Giuseppe Filianoti (Rodolfo) en Armenela Johi (Mimi), elke noot van haar is pure emotie.