De wereld onder controle op de nieuwe nrc.nl

U herkent misschien het volgende beeld: onrustig surft u alle nieuwssites af om ervoor te zorgen dat u niks mist. Elke minuut springt er weer een nieuwe kop in beeld, vaak zijn het korte oppervlakkige stukjes. Op deze nieuwe site willen we met hulp van de 200 NRC-redacteuren voor u het belangrijkste nieuws selecteren en daar meteen duiding bij geven. Op een internetmanier: dus snel en kort. Zo kunt u elk moment van de dag lezen wat het laatste nieuws betekent en krijgt u grip op het nieuws. Zo krijgt u de wereld onder controle.

Stel er ontploft een bom in het Midden-Oosten. Een van onze negen internetredacteuren zet dat nieuws meteen op nrc.nl. Vervolgens belt hij met Carolien Roelants, die al decennia over het Midden-Oosten schrijft, om te vragen wat dit nieuws betekent. Welke groep zit erachter? Bestaat er een kans dat het conflict escaleert? Dat presenteert hij dan als citaat.

Zo leest u op nrc.nl als allereerste wat u nú moet weten en wat het betekent. De enige hiërarchie is de actualiteit. Neem nou WikiLeaks. Op nrc.nl plaatsen we daar constant korte updates over, met snelle duiding. We stoppen met krantje spelen op het web: voor het complete achtergrondverhaal van 1.200 woorden pakt u de krant of iPad.

Het belangrijkste nieuws staat in de linkerkolom van nrc.nl. In de rechterkolom vindt u het beste van het web. Onze internetredacteuren speuren de hele dag Twitter af voor online hoogtepunten. Zoals bijzondere virals of een opzienbarend interview met Obama van The New Yorker.

Daarnaast bloggen NRC-redacteuren omdat ze lezers willen laten zien hoe ze journalistiek bedrijven. Zo houdt klimaatjournalist Paul Luttikhuis een klimaatblog bij. Hij deelt daar nieuwe bevindingen en mailt wetenschappers met de vraag om te reageren.

Kortom, op nrc.nl vindt u het belangrijkste nieuws, het beste van het web en blogs van redacteuren.

In het nieuwe jaar breiden we nrc.nl verder uit. Onder andere met een slim reactiesysteem en een Nederlandse versie van The Big Picture.

Ik ben heel benieuwd naar uw feedback, deze kunt u hier kwijt of twitteren aan @nrclab.

Ernst-Jan Pfauth,
chef Internet NRC Handelsblad en nrc.next

Update (17:30): voor vragen over de columns en analyses uit de krant, lees ook de reactie van uitgever Hans Nijenhuis.
Update (20 december): Op deze blog vindt u een reactie op onderstaande blogreacties.

    • Ernst-Jan Pfauth