Spotgoedkope Nano is nog geen hit

Berichten over Nano’s die spontaan in brand vlogen hebben de verkoopcijfers van de Indiase auto geen goed gedaan. Volgens analisten is de negatieve beeldvorming een reden voor de tegenvallende populariteit van de auto.

Het gaat niet goed met de Nano, ’s werelds goedkoopste auto die vorig jaar met veel bombarie werd gelanceerd in India. Ondanks de lage prijs (rond 2.100 euro voor een basismodel) valt de verkoop sterk tegen. Vorig jaar werd voorspeld dat tegen het eind van 2010 de eerste honderdduizend auto’s zouden zijn verkocht, in werkelijkheid zijn er tot dusver nog maar 71.000 aan de man gebracht.

Vooral de afgelopen maanden is de aflevering aan dealers sterk teruggevallen. In juli werden nog 9.000 stuks verkocht, in september 5.520, en in november nog maar 509. Producent Tata Motors schroefde de productie afgelopen maand terug om de autoverkopers de kans te geven van onverkochte voorraden af te komen.

Concurrerende fabrikanten van kleine auto’s doen het juist erg goed in India. Van de Maruti Suszuki Alto, nu India’s meest verkochte auto (vanaf 4.600 euro), werden er afgelopen maand ruim 30.000 verkocht. Over de hele linie groeit de autoverkoop sterk, ook aan de bovenkant van de markt. Analisten denken dat India zich zal ontwikkelen tot een belangrijk centrum voor de productie van kleinere auto’s in de wereld.

Dat de Nano achterblijft, is voor moederbedrijf Tata Motors geen reden de moed te laten varen. Om de verkoop te stimuleren stelt Tata Motors via haar eigen financieringsmaatschappij goedkope leningen beschikbaar voor de klanten. Op een bijeenkomst met dealers in Mumbai werd gisteren dan ook aangekondigd dat de garantieperiode voor de Nano wordt verlengd van anderhalf jaar (of 24.000 kilometer) tot vier jaar (of 60.000 kilometer). Dat gebeurt met terugwerkende kracht. Voor ongeveer 1,65 euro maandelijks kunnen nieuwe kopers een contract sluiten voor het lopende onderhoud van hun Nano.

Onlangs werd bericht over Nano’s die spontaan in brand waren gevlogen. Volgens Tata is de auto veilig en is ruim 80 procent van de berijders tevreden tot zeer tevreden. Toch hebben de incidenten slecht uitgepakt in de beeldvorming, noemen analisten als een verklaring voor de verkoopterugval.

Bij de introductie vorig jaar werd gezegd dat de Nano de ambities van India als opkomende economische macht symboliseert. Voor het eerst zouden brede lagen van de bevolking de kans krijgen hun motorfiets in te ruilen voor een betaalbare gezinsauto. Maar veel ging mis. Topman Ratan Tata van het Tata-concern wilde de auto in de oostelijke deelstaat West-Bengalen laten bouwen. Daar werd hij eind 2008 weggejaagd door opstandige boeren, aangemoedigd door Mamata Banerjee, de huidige minister van Spoorwegen van India die vooral actief is als bestrijder van de communistische regering in West-Bengalen.

Tata Motors moest de productie overhevelen naar de westelijke deelstaat Gujarat. Pas vorig jaar zomer kwam daar de eerste Nano van de lopende band. De fabriek heeft een productiecapaciteit van 250.000 auto’s per jaar. Dat lijkt erg hoog, maar vorig jaar nog leek de vraag onverzadigbaar. Zo’n 200.000 belangstellenden kwamen op een wachtlijst te staan. Maar net zoals deze krant kregen velen te horen dat ze „helaas” waren uitgeloot voor de eerste ronde van afleveringen. Ze konden kiezen: of hun voorschot terug of nog langer wachten.

Kennelijk hebben de meeste potentiële kopers zich bedacht. Sinds augustus kan iedereen direct een Nano kopen. Een dealer in Delhi zei vanochtend dat de wachtlijst leeg is en dat het wachten nu is op ‘nieuwe’ klanten. Tata Motors denkt dat de verkoop zal aantrekken met de nieuwe, gunstige voorwaarden en als de kleine Nano straks in maart 2011 in het hele land verkrijgbaar zal zijn. Ook wil Tata de verkoopcampagne intensiveren.