'Ook de handgemaakte stukken die er hangen zijn gewoon kleren'

De Deen Henrik Vibskov is modeontwerper, kunstenaar en muzikant. In Amsterdam gaat dit weekeinde zijn tijdelijke winkel ‘100 Days’ open. „Als je ziet wat iemand draagt, krijg je meteen een beeld van die persoon.”

© Jorgen Krielen / Amsterdam, 08-12-2010 / Hendrik Vibskov
© Jorgen Krielen / Amsterdam, 08-12-2010 / Hendrik Vibskov

Anarchie in een winkelruimte op steenworp afstand van het Paleis op de Dam. Op een loopbrug van sloophout staan ankers, een rad, boeien met vlaggetjes. Aan het uiteinde van een pikhaak hangt een olielamp. De Deense modeontwerper, muzikant en kunstenaar Henrik Vibskov (36) legt met zijn team de laatste hand aan een roestkleurige installatie die deel uitmaakt van ‘100 Days’, zijn tijdelijke winkel in Amsterdam – over honderd dagen sluit de zaak aan de Nieuwezijds Voorburgwal 282.

Vibskov baseerde de inrichting op zijn recente show The Last Pier Pandemonium, een fantasie over mensen die na een post-apocalyptische zeereis ‘ergens’ terugkeren. Wat er in hun hoofden omgaat weet niemand, maar de kleding heeft een sobere, cleane uitstraling.

Vibskov showde de collectie eerder in Parijs, Milaan en thuisbasis Kopenhagen, waar hij zelden is. Als drummer van elektroband Trentemøller rondde hij dit najaar een tournee af. Hij is op doorreis naar Antwerpen om een plan voor het Modemuseum te bespreken. Daarna wacht de Letse hoofdstad Riga, waar hij voor een operagezelschap kostuums ontwerpt.

Opdrachtgevers, culturele instellingen en musea vertrouwen blind op Vibskovs ongebreidelde creativiteit en geven hem vaak carte blanche. Toch wekt het talent ook argwaan. „Heb je zoals ik een modeachtergrond en exposeer je regelmatig, dan reageren mensen vaak sceptisch. Ze vragen zich af of het wel kunst is.”

En is het kunst? „Deze installatie hier in de winkel is dat niet. Ook de handgemaakte, kostbare stukken die hier hangen zijn gewoon kleren. Mode draait om productie, kunst is uniek, kunst moet vragen oproepen. Kunst gaat niet over hip of een houding, maar over identiteit.”

In 2011 is het tien jaar geleden dat Henrik Vibskov afstudeerde aan de prestigieuze kunstacademie Central St. Martins in Londen. Sindsdien verkoopt hij zijn eigenzinnige ontwerpen in ruim veertig landen. Van Koeweit tot Zuid-Korea, waar zijn werk geldt als avant-gardistisch en waar hij als een popster wordt ontvangen. In de modewereld bereikt Vibskov een breed publiek zonder aan peperdure marketing te doen. Commerciële aanbiedingen slaat hij steevast af omdat hij er geen trek in heeft om als de zoveelste ontwerper een paar schoenen voor een bekend label te ontwerpen. Liever doet hij iets onverwachts en experimenteels – zoals een serie prints geïnspireerd op lust en passie voor het Arken museum in Kopenhagen.

Mode is volgens Vibskov de sterkste en snelste manier van communiceren. „Als je ziet wat iemand draagt, krijg je meteen een beeld van die persoon. Stel je voor dat we allemaal hetzelfde uniform droegen.”

De shows van Henrik Vibskov kenmerken zich door een hoog entertainmentgehalte. „Mensen willen vermaakt worden, of ze nou naar een modeshow, tentoonstelling of concert gaan. Het publiek wil naar huis met een ervaring, het wil uitgedaagd worden. Dat sluit reflectie niet uit, een goede mix van gelaagdheid en speelsheid is belangrijk. Dat is geen teken van deze tijd, dat is altijd zo geweest. Denk maar aan Salvador Dalí of Andy Warhol: mensen willen clowns.”

Tentoonstellingen, optredens, modeshows en een tijdelijke winkel, in alles wat Vibskov aanpakt en uitvoert, is de energie voelbaar. Hij begrijpt niet waarom collega-modeontwerpers steeds vaker kiezen voor een film als ‘nieuwe’ presentatievorm. „De meeste films zijn bullshit. Je moet het wel verrekte goed doen om de juiste sfeer neer te zetten.”

Vibskov zweert bij shows als belevenis en dicht die zelfs iets religieus toe. „De hele opzet van een show – van de modellen die opkomen, publiek dat elkaar opneemt tot de ontwerper die aan het eind opkomt – wordt er gewerkt naar een hoogtepunt. Stop die spanning maar eens in een film.”

Meer over de winkel in Amsterdam en Henrik Vibskov op www.sprmrkt.nl en www.henrikvibskov.com