Lego en een Dora-pop

Sinterklaas geeft ongeveer 100 euro per kind uit.

Speelgoed met opvallende details is het populairst.

Zo ging het vroeger: vol overgave sinterklaasliedjes zingen voor de kolenkachel met in de klomp een wortel voor het paard. Foto Spaarnestad Photo Een klein meisje zit op haar knietjes vol overgave een Sinterklaasliedje te zingen bij een kolenhaard.In haar handen heeft ze een grote klomp met een wortel erin. Zonder plaats, [1959].
Zo ging het vroeger: vol overgave sinterklaasliedjes zingen voor de kolenkachel met in de klomp een wortel voor het paard. Foto Spaarnestad Photo Een klein meisje zit op haar knietjes vol overgave een Sinterklaasliedje te zingen bij een kolenhaard.In haar handen heeft ze een grote klomp met een wortel erin. Zonder plaats, [1959].

Bovenaan het verlanglijstje staan de mp3-speler, de klauwgrijper van Lego, Kapla-bouwstenen, een Dora-pop, het Olifantenspel en een roze plastic wasmachine.

Dat vragen kinderen dit jaar aan Sinterklaas. Maar kríjgen ze ook alles wat ze vragen?

Gezinnen zijn kleiner dan vroeger en eenderde van de ouders is gescheiden. Dat zijn redenen om veel cadeaus te geven. Het kán financieel ook omdat er steeds meer tweeverdieners zijn. Volgens hoogleraar jeugd en media Patti Valkenburg willen ouders dat het de kinderen „aan niets ontbreekt”.

De meeste ouders geven inderdaad gul met Sinterklaas. Gemiddeld besteden ze 100 euro per kind, schat Justine Pardoen, hoofdredacteur van het goed bezochte internetforum OudersOnline.

In een normale week is de omzet in de detailhandel 1,5 miljard euro. Op basis van sinterklaasinkopen tot nu toe dit jaar, rekent branchevereniging Detailhandel Nederland op éxtra Sinterklaas-omzet (in een paar weken) van bijna 0,5 miljard euro. Dat is niet alleen speelgoed, maar bijvoorbeeld ook elektronica en chocoladeletters. „Toch weer een paar procent meer dan vorig jaar”, zegt directeur Henk Kok.

Wat er op verlanglijstjes staat, wordt goeddeels bepaald door de reclame, zegt Patti Valkenburg. Zij deed er enkele jaren geleden onderzoek naar. Tweederde van de wensen op de verlanglijstjes van zes-, zeven- en achtjarigen waren spullen waar veelvuldig voor werd geadverteerd.

Jonge kinderen willen het liefst speelgoed met opvallende details. In een onderzoek mochten kleine meisjes kiezen uit een dure, mooi afgewerkte pop en een goedkoper plastic exemplaar met een grof gezicht. Ze kozen de grove pop omdat die een jurk droeg met daarop een groot hart van glimmende rode lovertjes.

In speelgoedwinkels is te zien hoe fabrikanten daarop inspelen. Het duizelt je van de opvallende kleuren en details. Kinderen vinden het heerlijk. „Ze zijn gek op speelgoed met batterijen”, zegt Leo van Driel, eigenaar van de Rotterdamse speelgoedspeciaalzaak De Zonnewijzer. „Als het maar loopt, beweegt of piept.” Hij verkoopt speelgoed waar kinderen hun fantasie bij moeten gebruiken. Favoriet zijn de houten treinen, puzzels en spelletjes, poppen en muziekinstrumenten. „Soms moeten ouders kinderen een beetje helpen in de keuze”, zegt hij.

Vanaf een jaar of acht gaan kinderen letten op het hele product. Als ze bijvoorbeeld sportschoenen vragen, of een spelcomputer, bestuderen ze die eerst uitgebreid in de winkel.

Het effect van reclame wordt minder vanaf een jaar of tien, elf. Valkenburg: „Dan gaan kinderen spullen vragen die belangrijk zijn voor het sociale verkeer, zoals cd’s, een mobieltje en sportspullen.”