CPNB verbiedt actie e-book in Boekenweek

Nee, een deurwaarder van de CPNB was nog niet bij hem langs geweest, zegt schrijver en e-bookondernemer Peter de Ruiter vanaf Marken. Hij kondigde deze week aan dat Lydia Rood een e-bookgeschenk gaat maken voor de komende Boekenweek. Het wekte de toorn van de organisator van de officiële Boekenweek. „Wij zijn een warm voorstander van alle initiatieven die lezen en het boek ondersteunen”, zegt CPNB-directeur Eppo van Nispen. „Maar wij kunnen niet toestaan dat anderen met de term Boekenweek aan de haal gaan.” De CPNB waakt traditiegetrouw streng over het ‘merk’ Boekenweek.

De Ruiter zegt dat hij juist allerlei pogingen heeft gedaan om de CPNB bij het project te betrekken. „Ik heb samenwerking voorgesteld, maar kreeg geen antwoord. Toen ben ik het zelf maar gaan doen.”

Zijn idee is simpel: boekverkopers reiken vanaf begin maart aan hun klanten, bijvoorbeeld als die een e-reader kopen, een ‘krasboek’ uit. Daarin staat een inlogcode waarmee ze het boek van Rood, De kop van de pauw, gratis kunnen downloaden. „Het is mijn bedoeling om mensen de boekwinkel in te krijgen.”

Dat wil Van Nispen ook, maar hij wil dat een CPNB-actie met een digitaal boekenweekgeschenk „groots en meeslepend” is. En tijd om op alle post te antwoorden, heeft de CPNB niet. De vorige directeur, Henk Kraima, stond sceptisch tegenover het digitale boek, maar volgens Van Nispen is de organisatie „enorm gas aan het geven om iets te maken dat technisch en inhoudelijk goed is”. Het papieren Boekenweekgeschenk is volgend jaar van Kader Abdolah.

Arjen Fortuin