Als een internetbedrijf de boekenhandel overneemt

Sommige uitgevers van boeken zijn voor meer dan 50 procent afhankelijk van internetverkoper Amazon. Wat gebeurt er met een cultuurdrager als het boek als een bedrijf de markt beheerst dat slechts op zoek is naar lage prijzen en grote volumes, vraagt Onnesha Roychoudhuri zich af in de Boston Review. En wat als dit bedrijf zijn geld voor de toekomst zet op het digitale boek?

Eigenaardig genoeg was Amazon aanvankelijk de redding voor kleine uitgevers, want nu hoefde er niet langer met grote uitgevers geconcurreerd te worden om schaarse plankruimte in de boekhandel. ook stuurde Amazon geen onverkochte exemplaren terug om na verloop van tijd weer ruimte te maken in de boekhandel. Maar toen Amazon eenmaal genoeg marktaandeel had begon het te vragen om grotere en grotere kortingen. Wie het spel niet meespeelt krijgt te maken met een spectrum aan trucs dat Amazon ter beschikking staat: zo kan bij een boek gewoon de ‘koop’-knop verdwijnen.

Nu, met de komst van het e-book, heeft Amazon de prijs unilateraal vastgesteld op 9,99 dollar - zonder de uitgevers om hun mening te vragen. Als de markt gezien wordt al spel van vraag en aanbod, dan is niet langer de consument de vragende partij, schrijft Roychoudhuri, maar Amazon. Amazon is de markt.