‘Structurele fout in Airbusmotor’

Een Airbus 380 van Qantas Aitlines na een noodlanding in Singapore wegens defecte motor op 4 november.
Een Airbus 380 van Qantas Aitlines na een noodlanding in Singapore wegens defecte motor op 4 november. Foto: AFP

Rolls Royce motoren gebruikt in de Airbus 380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld,  hebben een structurele fout waardoor de motor uit kan vallen. Dat stellen vandaag Australische functionarissen die onderzoek doen naar de motor van een Airbus 380 van Qantas Airlines die op 4 november tijdens de lucht uiteen viel. Het vliegtuig wist destijds een noodlanding te maken en er waren geen slachtoffers. Naast Qantas vliegen ook Singapore Airlines en Lufthansa met A380 toestellen met dezelfde Rolls Royce motor. Qantas heeft destijds alle toestellen aan de grond gehouden voor inspectie en een aantal motoren vervangen. De Australian Transport Safety Bureau adviseert, aldus persbureau AP, een nieuwe inspectieronde voor vliegtuigen met de betreffende motor om de veiligheid van de vliegtuigen te garanderen.

Op 4 november verloor een van de motoren van de superjumbo onderdelen die door de vleugel heenboorden en een reeks problemen veroorzaakten voor de piloten totdat zij een succesvolle noodlanding maakten. Olielekkage had brand in de motor veroorzaakt, zo bleek uit onderzoek. De Australiërs zeggen nu dat de olielekkage veroorzaakt is door een structurele fout in het ontwerp van de motor. “Wij vinden deze veiligheidskwestie belangrijk genoeg voor betrokken partijen om onmiddelijk naar buiten te brengen”, aldus Martin Dolan van de ATSB. Een definitief rapport over het ongeluk volgt nog.