Zie ze nog maar eens te krijgen

Door de koude winter vorig jaar willen automobilisten nu allemaal winterbanden.

Producenten en importeurs kunnen amper aan de enorme vraag voldoen.

Rotterdam, november 2010 Winterband Foto: Walter Herfst

Hij wilde even een stel winterbanden bestellen bij een leverancier. Inkoopprijs 45 euro. „En een minuut later waren ze 48 euro”, vertelt inkoper Jan Nooteboom van bandenservice Alband in Rotterdam. Hoe dat kan? „De prijzen zijn zo’n 20 procent gestegen door de toegenomen vraag: iedereen wil momenteel winterbanden.”

Winterbanden zijn populair dit jaar. Dat ziet ook Kwik-Fit, de grootste bandenverkoper van Nederland. Van alle verkochte banden bij ons, zegt een woordvoerder, is momenteel 40 procent een winterband. Vorig jaar was dit nog maar 15 procent. „ En dat terwijl tien jaar geleden bijna niemand ermee reed.”

In de winter van ’97-’98 bedroeg de afzet van winterbanden 55.000 stuks. Afgelopen winter zijn er 1,2 miljoen winterbanden verkocht, zegt Ruud Spuijbroek. Hij is algemeen secretaris van banden- en wielenbrancheorganisatie VACO. „Dat is ruim 70 procent meer dan het seizoen daarvoor.” Door het erbarmelijke weer ontstond vorig jaar al een enorme run op winterbanden, zegt hij. „En die trend zet nu door.” Bijna 30 procent van de automobilisten heeft al winterbanden. Hoeveel winterbanden er al zijn verkocht, is nog onbekend bij VACO.

De vraag naar winterbanden zorgt ervoor dat Vredestein, bandenfabrikant in Enschede, gaat uitbreiden. Volgens woordvoerder Thomas Mittendorff is de vraag van bandenhandelaren in september van dit jaar met 89 procent gestegen in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. „Vorig jaar was een koude winter, dus handelaren hadden nu geen banden meer in het magazijn. Ze zijn massaal gaan inkopen om goed voorbereid de winter in te gaan.”

Producenten en importeurs kunnen de vraag amper bijhouden, zegt Spuijbroek van VACO. In een aantal maten en merken is zelfs schaarste ontstaan. En bandenspecialisten moeten soms zelfs uitwijken naar het buitenland, zegt hij. „Om aan de vraag te voldoen zijn sommige bandenspecialisten zelfs 24 uur per dag aan het werk.”

Bij Alband in Rotterdam draaien ze „de laatste weken ook veel overuren”, zegt inkoper Jan Nooteboom. „Het is een gekkenhuis.” Aan de vraag valt niet te voldoen. Nooteboom kan de klant nu niet uit allerlei merken laten kiezen. Er zijn ook wachttijden. En sommige maten zijn zelfs uitverkocht. „Winterbanden worden in de zomer gemaakt, dus er komt niets meer bij.”

De schaarste komt ook door Duitsland. Automobilisten zijn daar vanaf morgen wettelijk verplicht om over winterbanden te beschikken bij sneeuw of ijzel. De Duitse Bondsraad heeft dat vrijdag bepaald. De huidige regeling luidt: mensen zijn verplicht om bij ieder weertype de gepaste banden te monteren. Maar dat was te vaag, concludeerde de rechtbank onlangs, vandaar de verandering.

Wie toch met zomerbanden door de sneeuw rijdt, kan 40 euro boete krijgen van de Duitse politie. En 80 euro, als er door de ongeschikte banden ook nog eens een gevaarlijke situatie ontstaat. Denk aan een hellinkje waar je niet overheen komt omdat je wielen doordraaien, zegt Spuijbroek van VACO. „Met als gevolg misschien wel een lange file achter je.”

Maar niet alleen Duitsland is een groot afnemer. Fabrikant Vredestein heeft in september dit jaar wereldwijd 22 procent meer winterbanden verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Heel Europa heeft last van slecht weer. En in landen als Oostenrijk, Slowakije en Noorwegen zijn de winterbanden ook verplicht.

Mensen kopen niet alleen meer winterbanden, ze wisselen ook eerder. Dit jaar half oktober al, zegt VACO. Maar zijn winterbanden dan ook écht veiliger? Ja, zegt Verkeerspsycholoog Adriaan Heino. Hij heeft voor een onderzoek naar de banden ongeveer 20.000 schadedossiers mogen inzien van verzekeraars.

En wat blijkt: auto’s op zomerbanden veroorzaken in de winter structureel meer ongelukken dan auto’s met winterbanden. Bij wagens die het hele jaar op zomerbanden rijden neemt de schadefrequentie voor schade aan de eigen auto met 32 procent toe. Bij mensen die op winterbanden rijden is de stijging circa 12 procent.

Heino waarschuwt wel voor een ongewenst psychologisch effect van winterbanden. Mensen wanen zich veiliger, en rijden vervolgens minder voorzichtig. Let op, zegt hij, winterbanden zorgen ervoor dat je makkelijker kan wegrijden in de sneeuw. „Maar je kan er niet ineens veel harder mee rijden.”

Bijna niemand laat winterbanden op lichtmetalen velgen zetten. De banden herken je dan ook aan „het zwarte staal”, zegt Spuijbroek VACO. Niet heel mooi, geeft hij toe. „Maar mensen tonen toch graag het zwarte staal, het is een modern statussymbool. Je laat toch zien: ik investeer in veiligheid.”

    • Juliette Vasterman