Scholieren krijgen levenslessen van Madonna

Madonna is herontdekt door jongeren, met dank aan de populaire tv-serie Glee. Met seksueel zelfvertrouwen veroveren de koorkneusjes hun school. En het respect van de jongens. Express yourself!

Express Yourself: Madonna als lesmateriaal in de tv-serie Glee. Foto 20th Century Fox

De faam van zangeres Madonna mag in de rest van de wereld tanende zijn, op de middelbare school in de populaire comedyserie Glee is de 52-jarige zangeres nog steeds een godin. Of beter: opnieuw een godin. Voor de onzekere Amerikaanse studentes in het schoolkoor van Glee is Madonna’s boodschap van vrouwenemancipatie met behoud van geldzucht, geile rode korsetten en provocatieve punt-bh’s, nog altijd relevant.

The power of Madonna geldt als de beste en populairste aflevering in de serie over een schoolkoor, die hier wordt uitgezonden door RTL5. In de Verenigde Staten keken 13 miljoen mensen en de bijbehorende cd werd een hit. Glee-bedenker Ryan Murphy schreef en regisseerde zelf, Madonna zelf gaf ruimhartige medewerking, en het is duidelijk waarom, want dankzij Glee is ze weer eventjes zo hot als ooit in de jaren negentig.

Glee is een comedy over een groepje sukkels op een Amerikaanse middelbare school – het gehate joodse meisje, het dikke zwarte meisje, de homoseksuele countertenor en de invalide met de bril – die dankzij het schoolkoor zelfvertrouwen en aanzien krijgen. De serie biedt een aangename mix van braaf Amerikaans amusement à la High School Musical, met de bekende volg-je-droom-boodschap, en wat hardere grappen en, zeker voor Amerikaanse oren, gewaagde stellingnames, over seks, homoseksualiteit en openheid.

The power of Madonna lijkt op de vele jukebox musicals als Mamma Mia! En We Will Rock You: het gaat niet over Madonna zelf, ze doet zelf niet mee, maar het drama is zeker in de geest van Madonna. Dit is voor eerst dat Glee geheel aan één artiest is gewijd – doorgaans zingen de leerlingen een potpourri van pop, rock- en musicalliedjes – en naar verluidt staan andere artiesten te dringen om ook zo’n opkontje te krijgen van een serie die populair is onder de jeugd.

Deze aflevering draait om Sue (Jane Lynch), de keiharde drilmeester van de cheerleaders, altijd al een favoriet personage wegens haar harde, bloemrijke oneliners. Na een ongelukkige jeugd werd haar leven gered door True Blue, en haar kapsel voorgoed geruïneerd door teveel bleken met napalm. Sue ontpopt zich tot de Madonna van de school, een zelfverzekerd en succesrijk leider, en voor het eerst zingt zij zelf een liedje: Vogue.

Dankzij Sue klinken liedjes van „de machtigste vrouw die ooit over het aardoppervlak liep” de hele dag over de schoolintercom. Ze geeft haar cheerleaders opmerkelijke Madonna-opdrachten, als: „Zoek een jongere, inferieure man’’. De cheerleaders moeten op stelten dansen op Ray of Light, wat Sue de sneer ontlokt: „Stelletje slappe freakshow-kleuters. Ergens in een landhuis op het Britse platteland zit Madonna nu te huilen. Naar de douches! […] Denk je dat dit zwaar is? Op dit moment gaat er een galsteen door mijn galgang. Dat is zwaar!’’

Nadat hij de meisjes van de gleeclub hoort praten over jongens die ze aanzetten tot aanminnige kledij en seks „waar ze nog niet klaar voor zijn”, besluit meester Schuester (Matthew Morrison) ook Madonna in te zetten om zijn leerlinges te wapenen tegen seksistische jongens. Op het eind komen de jongens tot inkeer. Ze trachten zich in de meisjes te verplaatsen en zingen: What it Feels Like for a Girl.

Glee drijft op enige Amerikaanse aannames die niet evident zijn voor Nederlandse kijkers. Bijvoorbeeld dat zingen en dansen in een musical alleen voor de allergrootste eikels en trutjes is, en cheerleaden en football voor de allergrootste helden. De keiharde competitie op een middelbare school, en de scherpe tegenstelling tussen de helden en de sukkels, is wel te herkennen, maar niet de wijze waarop de schoolleiding deze krachtig aanmoedigt. Geld binnenhalen en de rivaliserende schoolteams verslaan is hier van levensbelang, ook voor de softere, non-conformistische krachten die vooral willen dat de leerlingen hun hart en hun talent volgen. Uiteindelijk staat niet het groeiende zelfvertrouwen van de scholieren maar hun groeiende populariteit centraal.

Zo is ook de worsteling met seks herkenbaar, maar weer niet de politiek-christelijke vorm die dit krijgt, zoals de ‘onthoudingsklas’ en de boodschap dat maagdelijkheid een wenselijke staat is voor scholieren. Ook volgens Glee moet je wachten tot het echte liefde is. Drie verschillende stelletjes brengen vanuit de slaapkamer Like A Virgin. Het wordt behoorlijk stomend, maar dat blijft grotendeels een fantasie.

En let op de lila nachtcape die Rachel draagt op de rand van haar voorgenomen ontmaagding.

Glee: The power of MadonnaRTL5, 20.30 - 21.30 uur