Langste spits in de avond, luwer in ochtend

Infrastructuur en Milieu

Deze week verdedigt de nieuwe minister van Infrastructuur (voorheen: Verkeer) haar begroting in de Tweede Kamer.

Na de langste avondspits ooit van gisteren volgde vandaag een ochtend met dubbel zoveel ongelukken als normaal: driehonderd in plaats van de circa honderdvijftig op een gemiddelde dinsdagochtend. De ongelukken deden zich vooral voor op provinciale wegen.

Op de snelwegen was er sprake van een vrij gemiddelde ochtendspits. Rond acht uur vanochtend bedroeg de totale filelengte 300 kilometer, 100 kilometer langer dan normaal rond dat tijdstip.

De avondspits behaalde gisteren rond zes uur de recordlengte van 871 kilometer. Alleen twee ochtendspitsen waren ooit langer: 888 kilometer in maart 2008 en 975 kilometer in februari 1999. Gemiddeld staat er op maandagavond op het hoogtepunt van de spits zo’n 200 kilometer file.

De langste files gisteren stonden rond half zes op de A27: in beide richtingen meer dan 50 kilometer. Ook op de A12 stond om half zes in beide richtingen meer dan 40 kilometer. Volgens verkeerspsycholoog Adriaan Heino is het niet verwonderlijk dat er tijdens de eerste spits met sneeuwval enorme files ontstaan. „Je ziet dat terug bij elke eerste dag dat zich ander weer voordoet dan dat we gewend zijn.”

Het winterweer zorgde in het treinverkeer gisteren en vandaag niet voor noemenswaardige vertragingen. Wel heeft regiovervoerder Arriva de toiletten afgesloten in alle treinstellen die rijden in Friesland en Groningen. Die maatregel is nodig omdat het afzuigen van de fecaliën en het aanvullen van spoelwater buiten de trein stokt door de lage temperaturen.

De NS zegt goed te zijn voorbereid op het winterweer. Tijdens een grote oefening op 10 oktober testte de NS de winterdienstregeling die in werking treedt bij overmatige ijzel of sneeuwval. De oefening was ingegeven door de grote problemen vorige winter. Treinen ondervonden in december 2009 dagenlang hinder van de zware sneeuwval.

Treinreizigers op de lijnen Den Haag-Utrecht en Rotterdam-Utrecht ondervonden vanochtend wel hinder van een sein- en wisselstoring rond Gouda. De vertraging liep op tot maximaal een uur. De storing had niet te maken met het winterweer, aldus een woordvoerder van ProRail, maar met een kapotte voeding, die normaal de stroomvoorziening regelt.

Voor morgen voorspelt het KNMI een middagtemperatuur van -6 tot -2. Voor morgenavond wordt sneeuwval verwacht.

Winterweer: pagina 5