IQ-test benadeelt allochtone kinderen

Jannes van Arkel, leerling van de Rotterdamse Montessorischool is één van de ruim 154.000 leerlingen uit groep acht van de basisschool die vandaag om 9 uur is begonnen aan de CITO-toets. De toets is een belangrijk hulpmiddel om een keuze te maken voor een vervolgopleiding. foto VINCENT MENTZEL/NRCH==F/C==Nederland. Rotterdam, 2 februari 2010

Een tot voor kort op scholen veelgebruikte IQ-test onderschat het intelligentiequotiënt van allochtone kinderen ten opzichte van dat van autochtone. Dat komt bijvoorbeeld door het bekend veronderstellen van namen als Robbedoes en Sneeuwwitje

Onderzoek aan de UvA, deze maand gepubliceerd in Educational Measurement: Issues and Practices, toont aan dat deze RAKIT-test bevooroordeeld is. Allochtone kinderen zijn daarmee jarenlang systematisch benadeeld.

Volgens wetenschapsredacteur Ellen de Bruin baseren veel scholen zich op IQ-tests en minder op leraren. “Als een kind regulier onderwijs wil volgen, kan een te lage RAKIT-score betekenen dat het misschien toch naar het speciaal onderwijs moet.” Daarin zijn allochtone kinderen dus jarenlang benadeeld, schrijven de onderzoekers Jelte Wicherts en Conor Dolan.

De Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN), die de kwaliteit van IQ-tests controleert, geeft toe dat het niet genoeg naar mogelijke verschillen tussen allochtonen en autochtonen kijkt. Per 2012 hoopt de commissie fairness als beoordelingscriteria te kunnen toevoegen.