Allemaal chagrijnig onderweg

Sneeuw zorgde gisteren voor de langste avondspits ooit. De minister die files moet bestrijden, treft vandaag de Kamer.

Supersnelwegen, op korte termijn de maximumsnelheid verhogen naar 130 kilometer per uur, het permanent openen van spitsstroken, een tolbrug tussen Amsterdam en Almere. De coalitiepartijen laten van zich horen met voorstellen om de files te bestrijden. Vanmorgen kwam de PVV met het laatste idee: een directe tolsnelweg tussen Amsterdam en Rotterdam, dwars door het Groene Hart.

De kern van al deze plannen: het kabinet gaat meer asfalt aanleggen. Want, zo staat ook in het regeerakkoord: „Een goede doorstroming is belangrijk voor de bloedsomloop van de economie.” Het ‘asfaltkabinet’. Vooral VVD en PVV zullen dat als compliment opvatten.

Maar toen gisteren de eerste serieuze sneeuwbui van het najaar viel, kende ons land de drukste avondspits aller tijden. Er stond rond zes uur ’s avonds 880 kilometer file. Automobilisten konden soms uren dromen over 130 kilometer per uur rijden.

De minister die hier wat aan moet doen, is VVD’er Melanie Schultz van Haegen. Bij de opening van een vernieuwd deel van de A58 gisteren, net toen het begon te sneeuwen, zei ze: „Files berokkenen bedrijven miljoenen euro’s aan schade. Files zijn slecht voor het milieu. Files zorgen voor veel nationaal chagrijn.”

De ex-staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat beleeft vandaag en morgen haar hernieuwde vuurdoop in de Tweede Kamer, als zij de begroting van het ministerie van Infractructuur en Milieu verdedigt. De eerste concrete maatregel die in het regeerakkoord wordt genoemd is om iets niet te doen: er komt geen kilometerheffing.

Ze krijgt wel 500 miljoen extra voor de aanleg van wegen en spoor, aldus het regeerakkoord. Dat bleek genuanceerder te liggen: omdat tegelijkertijd het Fonds Economische Structuurversterking wordt opgeheven, gaat er netto geen extra geld naar de infrastructuur. Daarom kwam haar partijgenoot Charlie Aptroot, zaterdag in De Telegraaf, met een plan beleggers, bouwers en vervoersbedrijven bij de filebestrijding te betrekken. Hij hoopt deze partijen uit te dagen om een dubbeldeks tolbrug tussen de hoofdstad en Almere te ontwikkelen.

Het is niet alleen gebrek aan geld dat de minister belemmert. Maatregelen als de 130 kilometer per uur en het permanent openen van spitsstroken stuiten op milieubezwaren. Ook is bij deze plannen volgens critici de verkeersveiligheid in het geding.

Het weerhoudt Schultz van Haegen niet scherpe beloften te doen: „Een mobiliteit waar Nederland zijn vingers bij aflikt”, voorspelde ze gisteren. De VVD-politica heeft dus een portefeuille met een hoog afbreukrisico. Haar voorganger kan het weten. CDA’er Camiel Eurlings zette drie jaar lang enthousiast in op de kilometerheffing, maar zijn partij nam daar voor de verkiezingen afstand van.

Commentaar: Twee

De nieuwe minister van Verkeersinfarcten: Drie