Ode aan Nicolas Hayek

Begin jaren tachtig zat de Zwitserse horloge-industrie in het slop. Op de goedkope kwartshorloges uit het Verre Oosten hadden de Zwitsers geen antwoord. Tót de komst van Nicolas Hayek.

De flamboyante zakenman ontwikkelde Swatch, trendy kwartshorloges in modieuze kleuren, gemaakt van sportieve materialen. Mede dankzij een uitgekiende marketingstrategie werden deze betaalbare designhorloges de redding van de Zwitserse horloge-industrie.

Vorig jaar had de Swatch Group (onder andere Omega, Tissot, Breguet en Longines) een omzet van ruim 3,7 miljard euro.

Deze herfst pre-senteert Swatch een serie van tien horloges die kan worden beschouwd als een ode aan de in juni overleden Hayek: de New Gent Collectie. Tien horloges gebaseerd op de Gent Collectie waarmee Swatch in de jaren tachtig van start ging. De klassieke Gent is getransformeerd tot een groter en opvallender horloge. De adviesverkoopprijs is ouderwets Swatch: 50 euro.