Kunstbeurzen veren op

Het gaat goed met de kunstbeurzen. Fotobeurs Paris Photo, met dit jaar 106 deelnemers, verliep volgens de organisatie uitstekend. Ook de PAN in Amsterdam, de beurs voor kunst, antiek en design, doet goede zaken sinds de opening op zondag.

Volgens Titia Vellenga, hoofd marketing van de PAN, wordt er dit jaar „vrij breed verkocht”. „Vooral opvallend veel design en moderne en hedendaagse kunst”, zegt Vellenga. „Alleen de Oude Meesters blijven achter.” Dat laatste is te wijten aan het feit dat kunst boven een bedrag van 15.000 euro minder snel wordt gekocht. „Voor de grote stukken blijft het hard werken op de beurs. Als het om substantiële bedragen gaat, doen mensen er langer over om een beslissing te nemen.”

Op de PAN werd op de dag van de opening al meteen een van de mooiste voorstellingen van een kimonomeisje van George Hendrik Breitner (1857-1923) verkocht bij kunsthandel Peter Pappot. „Dit was waarschijnlijk de laatste uit de serie die nog op de markt kon komen”, zegt Pappot. „Er bestaan iets van zeven of acht versies van het kimonomeisje. De meeste hangen al in musea of zijn opgenomen in privécollecties.” Pappot verkocht het werk voor een bedrag tussen 500.000 en 600.000 euro. Hij noemt de drukte op de beurs ‘opvallend’. De PAN, die tot en met zondag duurt, trok tijdens het eerste weekend 11.799 bezoekers, nagenoeg evenveel als vorig jaar. „Toen kwamen er in totaal 42.000 bezoekers, maar dat zal dit jaar zeker hoger uitvallen”, zegt Vellenga. „Aangezien er meer moderne kunst wordt aangeboden, komt er ook een nieuw publiek op de beurs af. We schatten dat dit jaar het aantal uitkomt op 44.000.”

Op Paris Photo daalde het bezoekersaantal dit jaar enigszins – van ruim 40.000 naar 38.000. Desondanks was de veertiende editie van de fotobeurs, die afgelopen zondag werd afgesloten, volgens directeur Guillaume Piens „het beste jaar ooit”. „Er is bijzonder goed verkocht. Met name aan musea in de Verenigde Staten.” Ook waren er volgens Piens veel nieuwkomers op de beurs. „Er wordt nu ook werk gekocht door verzamelaars uit Turkije, Israël en Polen.”

Bij galerie Les Filles du Calvaire kochten drie verschillende klanten werk van de Amerikaanse fotograaf Paul Graham uit zijn End of an Age Series voor 17.640 euro per stuk. De New Yorkse galerie Edwynn Houk verkocht de foto Arles (1929) van de Hongaarse kunstenaar Moholy-Nagy voor 194.793 euro. Ook Roy Kahmann, van de Kahmann Galerie in Amsterdam, deed op PAN goede zaken: Naakt met Elleboog, een gesigneerde vintageprint van de Britse fotograaf Bill Brandt, ging weg voor een bedrag tussen de 14.000 en 17.000 euro. „Maar dat is niet verwonderlijk”, zegt directeur Yvonne Feil. „Goede vintage behoudt zijn waarde.”

De 24ste PAN is t/m 28/11 in RAI Amsterdam. Inl. www.pan.nl