Schijn bedriegt

Rotterdam. Een meisje is geportretteerd met een witte plooikraag - ook wel molensteenkraag - uit de 17de eeuw. De foto maakt deel uit van de serie 'White Collar' (witte kraag) van fotograaf Marie Cécile Thijs, tot en met zondag te zien op de kunstbeurs PAN in Amsterdam. Achter deze foto schuilt een bijzonder verhaal. Het meisje, Merel (10), en de kraag zijn namelijk niet gelijktijdig gefotografeerd. De plooikraag is - met medewerking van het Rijksmuseum in Amsterdam, dat de kraag in bezit heeft - apart gefotografeerd in het gekoelde depot en later digitaal aan het portret toegevoegd. Oftewel: gefotoshopt. "Bij hoge uitzondering mocht ik de kraag fotograferen", zegt de fotograaf. "Hij hing om een paspop, maar ik mocht hem niet aanraken." Behalve het meisje fotografeerde Thijs ook een jongen en een kat met de 17de eeuwse plooikraag. Nou ja, ze voegde ook hier de kraag er later aan toe. Onlangs heeft het Rijksmuseum de foto's van het meisje en de kat met kraag in zijn fotocollectie opgenomen. Het dragen van een molensteenkraag of plooikraag was in de 16de eeuw mode aan het Spaanse hof. Deze mode werd in de Nederlanden, die onder sterke Spaanse invloed stonden, overgenomen. De kraag werd gedragen door zowel mannen als vrouwen. White Collar Series Girl with White Collar at Table (c) Marie Cecile Thijs, 2010 Kraag is uit collectie Rijksmuseum (digital imaging) Foto is in foto collectie Rijksmuseum opgenomen

Een meisje is geportretteerd met een witte plooikraag – ook wel molensteenkraag – uit de 17de eeuw. De foto maakt deel uit van de serie ‘White Collar’ (witte kraag) van fotograaf Marie Cécile Thijs, tot en met zondag te zien op de kunstbeurs PAN in Amsterdam.

Achter deze foto schuilt een bijzonder verhaal. Het meisje, Merel (10), en de kraag zijn namelijk niet gelijktijdig gefotografeerd. De plooikraag is – met medewerking van het Rijksmuseum in Amsterdam, dat de kraag in bezit heeft – apart gefotografeerd in het gekoelde depot en later digitaal aan het portret toegevoegd. Oftewel: gefotoshopt.

„Bij hoge uitzondering mocht ik de kraag fotograferen”, zegt de fotograaf. „Hij hing om een paspop, maar ik mocht hem niet aanraken.”

Behalve het meisje fotografeerde Thijs ook een jongen en een kat met de 17de eeuwse plooikraag. Nou ja, ze voegde ook hier de kraag er later aan toe. Onlangs heeft het Rijksmuseum de foto’s van het meisje en de kat met kraag in zijn fotocollectie opgenomen.

Het dragen van de molensteenkraag of plooikraag was in de 16de eeuw mode aan het Spaanse hof. Deze mode werd in de Nederlanden, die onder sterke Spaanse invloed stonden, overgenomen. De kraag werd gedragen door zowel mannen als vrouwen.