Cd’s voor in de schoen en onder de boom: World

Tradi-Mods vs Rockers

cd wereld

De Tradi-Mods uit de titel zijn groepen die te horen zijn op albums in de Congotronics-serie, met uitbundig versterkte traditionele instrumenten. Komt de oorspronkelijke muziek al in de buurt van tranceverwekkende dance, de Rockers (producers, dj’s, arrangeurs die op de serie zijn losgelaten) doen daar nog wat schepjes bovenop. Ze mochten hun gang gaan op het nummer van hun keuze. Het resultaat is een veelvormig, veelkleurig landschap van remixes en andersoortige bewerkingen. Een ruimtelijk labyrint van akoestische instrumenten, elektronische effecten en hypnotiserende loops. Je wordt heen en weer geslingerd tussen uitersten – diepe dub vol peilloze echo’s, een ensemble voor kamermuziek, bepaald veerkrachtige bassen in creatieve collages. Maar steeds zijn daar weer de versterkte duimpiano’s met hun gonzende plinkety-ploink en de opjuttende stemmen. De benen beginnen te hunkeren naar de dansvloer, het hoofd kan niet anders dan instemmend knikken.

Hariprasad Chaurasia

The Art of Improvisation

cd wereld

„Vanaf de allereerste noot was het publiek ademloos gebiologeerd door het geluid en alles wat erin besloten lag.” Zo beschrijft Henri Tournier een concert van zijn leermeester Hariprasad Chaurasia in de inleiding van deze schitterend vormgegeven uitgave, die hij gewijd heeft aan de Indiase bamboefluitspeler. Chaurasia, hoofd van de afdeling Indiase muziek van het Rotterdamse conservatorium, is een van de laatste meesters van zijn generatie. Tournier heeft van het boek een diepgravende studie gemaakt. Hij zet de structuur van de muziekstukken uiteen, laat zien met welke componenten Chaurasia bouwt, waar hij vaste patronen verlaat om in alle rust het luchtruim te kiezen. Want uiteindelijk gaat het om de muziek, om de lange bogen die hij spant met dit ongemeen zachte instrument, de manier waarop hij zich loswerkt uit alles wat hem aan de grond bindt en in ijle hoogten nieuwe werelden leven inblaast.

Sevval Sam

Has Arabesk

cd wereld

De Turkse zangeres Sevval Sam kondigde dit album met arabesk-liederen eerder dit jaar al aan. Ontstaan in de late jaren veertig ontwikkelde het genre zich in twintig jaar tot de meest populaire muziek van Turkije. Teksten die bij voorkeur over noodlottige liefdesgeschiedenissen gaan, worden met veel drama vertolkt tegen de achtergrond van een massieve strijkerssectie, oosterse percussie en een mengeling van instrumenten uit pop en Turkse traditie. De saz staat opgewekt naast basgitaar en keyboard. Nu het de muziek is geworden van oudere generaties, heeft de populaire zangeres annex actrice Sevval Sam zich opgeworpen als voorvechter. Met doorleefde en soepele stem geeft ze elk lied een eigen glans. Ze weet precies wanneer haar stem moet overslaan, wanneer ze zich in zichzelf moet terugtrekken. Het is zwijmelen, maar van zeer hoog niveau.

rené van peer