Schultz buigt zich over toekomst spoorbeheer

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur, VVD) beslist voor 1 februari over de toekomst van het spoorbeheer in Nederland. Dan maakt ze duidelijk welke maatregelen ze tegen spoorbeheerder ProRail wil nemen. Dat zei Schultz van Haegen gisteren tijdens een debat met de Tweede Kamer.

In de Kamer bestaat grote irritatie over het functioneren van ProRail. Aanleiding zijn de grote problemen van afgelopen weekend met het treinverkeer rond Utrecht. Door een brand in de verkeersleidingspost strandden vrijdag duizenden reizigers. Ook de informatievoorziening viel weg.

Na de chaos op het spoor in de afgelopen winter beloofden ProRail en NS beterschap. Maar na de problemen van dit weekend gelooft geen Kamerlid daar nog in. VVD-Kamerlid Charlie Aptroot eiste dat de directie en de raad van commissarissen onmiddellijk worden ontslagen: „De maat is vol. Ik ben het vertrouwen in ProRail helemaal kwijt.” GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent: „Bij elke calamiteit gaat daar het licht uit.” Volgens CDA-Kamerlid Maarten Haverkamp is „de informatievoorziening op Twitter beter dan die van het NS-systeem.”

De ChristenUnie wil ProRail zelfs opheffen en de taken onderbrengen bij Rijkswaterstaat, dat dichter bij het Rijk staat. Zo kan Schultz van Haegen het bedrijf sneller en beter leiden. Kamerlid Arie Slob: „Het wordt allemaal transparanter, flexibeler, en ik hoop ook goedkoper.”

Schultz van Haegen vond dat alles voorlopig te ver gaan. Ze stelde nog maar net minister te zijn en zich eerst in de problematiek te willen verdiepen. Ook gaat ze snel in gesprek met ProRail. Begin volgend jaar komt ze met haar toekomstplan. Daarin kan staan dat de top van het bedrijf wegmoet, ProRail wordt opgeheven, of dat voortaan strengere eisen aan het bedrijf worden gesteld. Schultz van Haegen: „De houding van ProRail is niet klantgericht genoeg. De reiziger moet weer centraal staan.”