Na dieet blijf je met eiwit beter op gewicht

Wie een kilo of tien is afgevallen en het nieuwe gewicht wil behouden, doet er goed aan een dieet met relatief veel eiwit, groente en volkorenproducten te proberen. Dat is de uitkomst van onderzoek onder ruim 1.200 mensen in acht Europese landen, waaronder Nederland.

Het is een van de eerste grote onderzoeken waarbij is gekeken welk dieet kan helpen bij het ‘op gewicht’ blijven na afslanken. Het onderzoeksverslag is vandaag gepubliceerd in The New England Journal of Medicine.

De deelnemers aan het onderzoek moesten eerst in acht weken tijd minimaal acht kilo afvallen. Dat gebeurde met een crashdieet, waarbij de deelnemers dagelijks nog maar 800 tot 1.000 kilocalorieën mochten binnenkrijgen, meer dan een halvering van de dagelijkse energiebehoefte. Dergelijke crashdiëten worden afgeraden omdat het erg moeilijk is om daarna op gewicht te blijven.

In dit experiment slaagden bijna 800 mensen erin om minstens acht kilo kwijt te raken. Zij werden daarna verdeeld in vier dieetgroepen. De onderzoekers wilden erachter komen of relatief meer eiwit helpt bij gewichtsbehoud. En of koolhydraten (suikers en zetmeel) met een lage glycemische index daarbij helpen. De glycemische index (GI) van een voedingsmiddel geeft aan of de suikers die erin zitten na de maaltijd snel of langzaam in het bloed terechtkomen. Een hoge GI betekent: snel verteerd en snel beschikbaar. Groente, fruit en volkorenproducten hebben meestal een lage GI. Voedingsmiddelen met suiker en wit meel hebben doorgaans een hoge GI, maar er zijn wat afwijkingen op die regel, wat het werken met de GI in de praktijk bemoeilijkt.

Mensen op een dieet met weinig eiwit en een hoge GI kwamen in een half jaar weer ruim 1,5 kilo aan. Maar mensen die relatief veel (22 procent van de calorieën in plaats van 17 procent) uit eiwit haalden, en dat combineerden met koolhydraten met een lage GI, verloren gemiddeld bijna 500 gram. Dat was gemiddeld, want er waren ook mensen die toch weer 5 kilo aankwamen in een half jaar. Dus een eiwitrijk dieet is allerminst een garantie voor succes.