Vertrouwen parlement in ProRail daalt

In de Tweede Kamer bestaat grote irritatie over het functioneren van spoorbeheerder ProRail. Aanleiding zijn de grote problemen van afgelopen weekend met het treinverkeer rond Utrecht.

Door een brand in de verkeersleidingspost strandden vrijdag duizenden reizigers. Ook de informatievoorziening viel weg.

Na de chaos op het spoor in de afgelopen winter beloofden ProRail en NS beterschap. Maar na de problemen van dit weekend gelooft geen Tweede Kamerlid daar nog in. VVD-Kamerlid Charlie Aptroot zegt dat „de maat vol” is. Hij wil dat de directie en de raad van commissarissen onmiddellijk worden ontslagen. „Ik ben het vertrouwen in ProRail helemaal kwijt.” GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent spreekt van een „ernstige situatie. Bij elke calamiteit gaat daar het licht uit.” Volgens CDA-Kamerlid Maarten Haverkamp is „de informatievoorziening op Twitter beter dan die van het NS-systeem.” PVV’er Richard de Mos zegt zijn hart vast te houden voor de komende winter.

ProRail krijgt al langer zware kritiek omdat het lang duurt voordat beloofde verbeteringen werkelijkheid worden, het onduidelijk is wat er met de onderhoudsbudgetten gebeurt en er veel geld blijft liggen. Afgelopen weekend bleek volgens de Kamerleden dat het backupsysteem voor calamiteiten niet werkte, terwijl daarvoor in 2005 16 miljoen euro is uitgetrokken.

De ChristenUnie wil ProRail nu opheffen en de taken onderbrengen bij Rijkswaterstaat, dat dichter bij het Rijk staat. Zo kan minister Schultz van Haegen (Infrastructuur, VVD) het bedrijf sneller en beter leiden. Kamerlid Arie Slob: „Het wordt allemaal transparanter, flexibeler, en ik hoop ook goedkoper.”

VVD en GroenLinks willen dat idee wel laten onderzoeken, maar vrezen dat het de problemen niet snel oplost. Aptroot: „Een groot Rijkswaterstaat is ook eng.” Andere partijen vinden dat Schultz van Haegen strenger moet toezien en meer invloed moet uitoefenen op het bedrijf. De commissie-Sorgdrager adviseerde het kabinet vorig jaar, in aanloop naar een evaluatie in de Tweede Kamer van de spoorwegwet, ProRail op te knippen in een bedrijf voor onderhoud en beheer en een bedrijf voor capaciteitsverdeling en verkeersleiding. Maar dat voorstel haalde het uiteindelijk niet.

Niemand houdt meer van ProRail: pagina 15