Lekker twitteren over #tvoh op de bank voor de tv

Nederlanders twitteren graag. Maar waarom is de dienst met berichten van maximaal 140 tekens hier zo populair?

We zijn digitale voorlopers, we volgen graag BN’ers en we ouwehoeren simpelweg een hoop. Dat Nederland na Singapore de meeste twitterberichten (tweets) per hoofd van de bevolking de wereld instuurt is dan ook geen verrassing, zeggen twitteraars van het eerste uur.

„Nederland loopt altijd voor,” zegt internetondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten (@boris). „Dat geldt trouwens niet alleen voor Twitter, maar ook voor internetservices als Plaxo, LinkedIn en Foursquare. Wij zijn kennelijk een nieuwsgierig en innovatief volk dat graag nieuwe dingen probeert. En als het nuttig blijkt, gebruiken wij het ook echt.” De innovatie die wij zoeken is in Nederlander bovendien makkelijk toe te passen, dankzij massale toegang tot snelle (mobiele) internetverbindingen en smartphones.

In de afgelopen drie maanden is het aantal actieve twitteraars in Nederland explosief gegroeid, blijkt uit nieuwe cijfers van de website Twirus. In juli telde men nog 191.000 actieve accounts, in oktober 314.000. Dat is een groei van 65 procent. Twirus telde het aantal actieve Nederlandse gebruikers: zij die in oktober een of meerdere berichten publiceerden en dat in de Nederlandse taal deden. Van de groep uit juli waren er 60.000 inmiddels niet meer actief; de absolute groei was dus zelfs 200.000. Wereldwijd heeft Twitter zo’n 175 miljoen gebruikers. Ongeveer 1,3 procent daarvan is Nederlands; dat komt neer op ongeveer 2,25 miljoen accounts.

Twitterpionier Erwin Blom (@erwblo) begon als toenmalig hoofd digitaal van de VPRO al in 2007 met twitteren. „De technologische voorhoede in de Verenigde Staten was vanaf het begin heel enthousiast over Twitter. Dat maakte ons nieuwsgierig en tijdens Pinkpop 2007 probeerden we het uit. Dat was één van de eerste evenementen waarbij mensen ter plekke, achter de schermen en thuis op de bank hun belevenissen konden delen via een overstijgend, virtueel kanaal.” Blom merkte dat Twitter langzaam begon te lopen in Nederland en steeds meer mensen buiten het technologische wereldje de dienst omarmden. „Ik was in juni 2007 op een Twitterborrel en daar was zo’n beetje iedereen die twitterde in Nederland. Dat is nu absoluut niet meer voor te stellen.”

Ook traditionele media dragen bij aan de populariteit van Twitter in Nederland. Dat valt blogger van het eerste uur Frank Meeuwsen (@frankmeeuwsen) op. „Je kan de televisie niet aanzetten zonder dat je een hashtag in beeld ziet.” Zo’n hashtag is een gemakkelijk op te zoeken label dat je in een bericht kunt zetten; wie iets wil opmerken over het RTL 4-programma The Voice of Holland gebruikt bijvoorbeeld #tvoh. Meeuwsen: „En het helpt mensen natuurlijk over de streep als Youp van ’t Hek bij Pauw & Witteman uitlegt hoe het werkt, of dat een twitteraccount bij Oh Oh Cherso in beeld verschijnt. We ouwehoeren gewoon graag en veel, en zo kunnen we online gezellig meekletsen met wat we op de tv zien.”

Veldhuijzen van Zanten ziet ook dat Twitter bijdraagt aan het ‘nieuwe kijken’, waarbij kijkers niet alleen televisie kijken, maar ook uitgebreid reageren op wat ze zien. „Het appelleert aan een gevoel van gezelligheid. Lekker met zijn allen op de bank zitten, De Wereld Draait Door kijken, en ondertussen meekletsen op Twitter.” Volgens Blom is het goed voor programma’s. „Ik kijk nu meer tv dan ooit, dankzij Twitter. Als iedereen het er over heeft, dan wil ik ook kijken. Ook als het niet leuk is, want dan is Twitter een uitlaatklep. Zoek maar eens op Oh Oh Cherso als dat bezig is, dat is niet meer te volgen, zo veel tweets.”

Kristian van Tuil (@djkrizz) van Computerworld.nl denkt dat bekende artiesten als Marco Borsato, Ilse de Lange en, inmiddels afgehaakt, Paul de Leeuw, maar ook politici als Maxime Verhagen en Femke Halsema bijdragen aan de bekendheid van Twitter. „Fans willen hun helden op de voet volgen. Twitter is daarvoor een ideaal medium.”

    • Peter van der Ploeg